Gyorsabb és egyszerűbb lesz az e-ügyintézés

Az Államreform Operatív Program keretében kialakításra kerülő deregulációs és regulációs projekt ad keretet az E-közigazgatás jövőbeni átalakulásának, melynek eredményeként lényegesen egyszerűsödhet, rövidülhet a hivatali ügyek elektronikus úton történő intézése. A keretrendszer ennek érdekében egységes adatstruktúrát és iratkezelési módszert tartalmaz majd, de beépülnek az új, biztonságosabb azonosítási eljárások és az eddig hiányzó elektronikus fizetés is – ismertette a terveket az IIR Magyarország által rendezett Korszerű Közigazgatás 2008 konferencia hallgatóságával dr. Bálint Ákos, a Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatóságának főigazgatója.

Hirdetés

A rendszer felépítése a jelenlegihez képest alapjaiban nem változik – mutatott rá Bálint – fontos különbség ugyanakkor, a hivatal egységes adatstruktúrát vár el a közigazgatási szervek által üzemeltetett különböző alrendszerektől. A fejlesztés során ugyanígy lényeges szerephez jut a szakrendszerek szinkronizálása, melynek célja, hogy az állampolgároknak ne kelljen olyan adatokat a hivatalok rendelkezésére bocsátania, amelyek más szervek adatbázisában esetlegesen már szerepelnek. Az E-közigazgatás reformjának fontos projektje emellett a központi elektronikus fizetés bevezetése, mely a főigazgató szerint az elektronikus ügyintézés egyik alappillére, alapfeltétele kell legyen a jövőben.

„Továbbra is kiemelt szerepe van a központi rendszernek, melynek egyrészt megerősítjük az Ügyfélkapu részét, illetve a tervek szerint a jövőben egy Hivatali kapu is része lesz ennek. A mai magyar közigazgatásban elvileg már mindenkinek tudnia kellene fogadnia és kezelnie elektronikus beadványokat, ez pedig nem megy anélkül, hogy köztisztviselők azonosításáról nem gondoskodunk. A Hivatali kapunak és ennek a rendszernek tehát az ő azonosításuk a legfontosabb feladata” – mondta el Bálint a konferencián.

A Hivatali kapu létrejöttével együtt fejlődik az állampolgárok azonosítási rendszere is: „Jelenleg PIN-kódos megoldással lehet az Ügyfélkapun keresztül ügyeket intézni, a jövőben pedig az a terv, hogy ezt a fajta azonosítást jelentősen megerősítsük. Egy olyan állampolgári azonosítási rendszer bevezetésének az előkészítése zajlik, amely vagy összefüggésben a pénztárkártyával, vagy egy elektronikus személyi igazolvány kibocsátásával, de mindenesetre létrehoz egy olyan azonosítási kártyát, mellyel a közigazgatásban az ügyintézés során az állampolgár magát azonosítani tudja” – emelte ki a szakember.

A kormány által elfogadott projekteket az elkövetkezendő három éven belül valósítaná meg a hatóság, az ezekhez szükséges támogatási szerződések megkötésére egy hónapon belül, illetve legkésőbb nyáron sor kerülhet.

Azóta történt

Előzmények