Pályára állt a GPS III: a Lockheed Martin nyerte el a megrendelést

Hirdetés

Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma és a Lockheed Martin csütörtökön jelentették be, hogy a következő generációs műholdas navigációs rendszer első 12 szatellitjének gyártásával a U.S. Air Force nevében a Lockheed Martint bízzák meg. Az összesen 3,57 milliárd dollár értékű fejlesztés első körében a körülbelül 1,5 milliárdnyi megrendelésért futott versenyben a Lockheed a Boeinget előzte meg.

Az új rendszer, az összesen 32 műholdat magában foglaló GPS III kiépítését három fázisban végzik, s a mostani tender volt az első közülük, ám helyzeti előnye miatt most már igen nagy a valószínűsége annak, hogy a teljes rendszert a mostani győztes készíti majd el. A jelenlegi rendszer, a GPS II kiépítésében a Boeing is részt vett, ám az utóbbi időben műszaki és anyagi gondok egyaránt sújtották a céget, ezért kerülhettek versenyhátrányba ez ügyben is – gondjaik miatt a közelmúltban már több nagy értékű megbízástól estek el.

A tervek szerint a GPS III első műholdjait 2014-ben bocsátják majd fel, s a teljes rendszer 2022-re lesz kész.

Háttér: a GPS III

A jelenleg működő amerikai GPS (hivatalos nevén: Navstar Global Positioning System) az Egyesült Államok hadserege által fejlesztett és fenntartott műholdas helyzetmeghatározó, navigációs és időmérő rendszer, melyet civil célokra is használnak. A korai fejlesztésű GPS Block I-et 1978 és 1985 között alakították ki, melyet az 1989-ben elkezdett Block II, a ma is használt rendszer alapjának kiépítése követett. A következő generáció, GPS III jelentősen javítja majd a szolgáltatások és képességek minőségét és biztonságát. A közvetített jelek erőssége a sokszorosára nő, az eddigieknél határozottabban, technológiailag is szét fogják választani a civil és a katonai szolgáltatásokat (NAVWAR), a polgári használatot csereszabatossá teszik a készülő európai Galileo rendszerrel, emellett az űrkutatás és űrhajózás számára is új lehetőségeket nyitnak.

GPS
Nagyításhoz klikk! a képre

A változtatás két további fontos oka még – amellett, hogy az amerikai kormányzat a világ legjobb, szabványnak számító rendszerévé kívánja fejleszteni a Navstart –, hogy egyrészt a már fent lévő műholdak öregszenek, lassanként cserére szorulnak, másrészt pedig az is, hogy a Block II három, különböző funkciókat kínáló részegységből áll, s ezt a rendszert szeretnék egy egységessel felváltani – ezért is preferálja a minisztérium az egy gyártótól származó termékeket.

A jelenleg is folyó átalakítási munkák következtében a mai legmodernebb szegmens, a Block IIR 12 műholdja már egy új, sokkal erősebb katonai jeltovábbításra is képes lesz, s megnyílik egy második civil csatorna is. A negyedik generációt, a Block IIF-et még tesztelik – az új szatellitek esetében elvárás az is, hogy hosszabb ideig működjenek, mint az eddigiek, nyitottak legyenek a következő évtizedek fejlesztéseire, a szolgáltatások bővíthetőek legyenek, s a tervezett harmadik polgári csatornát is kezelni tudják. A Block IIF műholdjai is két civil csatornát használnak: egyrészt a 2003-ban bevezetettet, másrészt a 2007-ben elfogadottat, s ennek következtében a civil GPS eléri majd a 3–5 méteres pontosságot, de a GPS III esetében már az egyméteres pontosság a cél.

A GPS III a tervek szerint ötszázszor gyorsabb lesz a jelenleginél, s jelentősen ellenállóbb lesz a külső zavarásokkal szemben, de a fentiek mellett (és legfőképp) természetesen számtalan katonai újítást is tartalmaz – hiszen alapvetően ez a működtetés célja –, ám ezek technikai részleteiről nyilvánvalóan csak címszavakban értesülhet a nagyközönség.

Azóta történt

Előzmények