A Google a héten publikálta az idei év keresési trendjeit összegző Zeitgeist statisztikákat, melyet a keresőkifejezések milliárdjai alapján állítanak össze. A 2010-es adatokat néhány kiválasztott esemény, kategória esetében interaktív térképen és grafikonon is bemutatja az oldal.
A globális keresési adatok alapján a labdarúgó-világbajnokság magasan a legnépszerűbb kifejezés volt a nyáron, de a kategóriára szűrve a leggyakoribb keresések közt megtalálható a vuvuzela és az ismert focicsapatok (Barcelona, Juventus és Real Madrid) is. A hazai keresések élén a közösségi oldalak (iWiW, Facebook) és az online játékok (Farmerama, Grepolis) állnak, de nagyon népszerűek voltak a tévés tehetségkutatók is.
Érdekes megnézni, hogy milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen lázba hozták a választások, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez a tematika csak marginálisan jelent meg, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF-tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol–magyar focimeccs és az októberi vörösiszap-katasztrófa.
Mit keres a magyar?
A teljesség igénye nélkül következzen néhány érdekesebb adat a magyarországi keresési statisztikából. A gazdasági és pénzügyi témájú keresések között – a novemberi biztosítóváltási szezon kivételével – az adókra és bérkalkulátorokra, valamint a pályázatokra voltak legtöbben kíváncsiak. Ezek a témák többeket mozgattak meg az internetes kereséseket illetően, mint az idei választások. A politikai pártok iránti érdeklődés a tavaszi választások előtt érte el a legmagasabb szintet, és érdekes módon a keresések gyakorisága nem tükrözte a valós (szavazatokban a választásokon testet öltő) sorrendet.
Míg a technikai témába vágó globális keresési lista élén az Apple iPad és iPhone 4, valamint általában az okostelefonok állnak, addig a hazai internetezőket inkább a laptopok és a mobiltelefnok érdeklik. Figyelemre méltó, hogy az idén nevet váltó Telenor (egykori Pannon) is előkelő helyen szerepel a leggyorsabban növekvő kifejezések között.
A két tehetségkutató csatája, ahogy a Google látja
Az év második felében megnőtt a szórakoztatóiparral és a szórakozással kapcsolatos keresések száma. A listák élén állnak az olyan keresőszavak, mint a YouTube, a filmek, dalok és dalszövegek. Mint minden évben, idén sem veszítettek népszerűségükből a premierfilmek – ezúttal az Avatar, az Alkonyat és a Harry Potter –, a 3D, az Imax vagy a zenék, a politikusok, valamint a hazai és nemzetközi hírességek. Jellemző, hogy a televíziós tehetségkutató műsorok iránt az idén nagy érdeklődés mutatkozik, ezek szereplői az év utolsó hónapjainak kereséseiben népszerűbbnek bizonyultak a nemzetközi celebeknél is.
Júniustól augusztus végéig pörögnek az utazással kapcsolatos keresések. Ilyenkor megnő a menetrendek (máv, bkv, járatinformációk) és a fesztiválturizmus témái (Balaton Sound) iránti kereslet, valamint egy-egy utazási iroda utáni kíváncsiskodás – derül ki az adatokból.