A kudarc után is tovább próbálkozik a Google

Az előző javaslatuk nem talált kedvező visszhangra, így most előálltak egy ahhoz nagyon hasonlóval.

A Google tavaly mutatta be új, alternatívaként kitalált FLoC (Federated Learning of Cohorts) technológiáját, de az érintettek gyakorlatilag egyöntetűen elutasították a megoldást.

A FLoC elvileg a magánszférát jobban védve tudja követni a felhasználókat, és kiszolgálni őket számukra releváns reklámokkal. A FLoC alapvetően viselkedésük alapján osztja csoportokba a felhasználókat, a hirdetők pedig ezeket célozhatják egyedi emberek helyett.

A kudarc után a Google nem adta fel, és ma bejelentettek egy másik, a FloC helyébe lépő új technológiát, melynek szintén adatvédelmi a célja.

Ez a megoldás a Topics nevet kapta, a hivatalos közlemény szerint egy új Privacy Sandbox javaslat az érdeklődésen alapú hirdetésekre vonatkozóan. A Topics a korábbi FLoC-kísérletek tapasztalatai és a közösség széles körű visszajelzései alapján készült, és a FLoC-javaslat helyébe lép.

Mint írják, a Topics segítségével a böngésző a böngészési előzmények alapján meghatároz egy maroknyi témát, például „Fitnesz” vagy „Utazás”, amelyek azon a héten leginkább a felhasználó érdeklődési körébe tartoznak. A témákat három hétig őrzik meg, a korábbi témák törlésre kerülnek. Ez a folyamat teljes egészében a felhasználó eszközén történik, külső szerverek – köztük a Google-szerverek – bevonása nélkül. Amikor a felhasználó meglátogat egy résztvevő weboldalt, a Topics csak három témát választ ki, egy-egy témát az elmúlt három hét mindegyikéről, hogy megossza az adott webhellyel és annak hirdetési partnereivel.

A fejlesztők úgy vélik, hogy a Topics lehetővé teszi a böngészők számára, hogy a felhasználó számára érdemi átláthatóságot és ellenőrzést biztosítsanak ezen adatok felett, valamint a Chrome-ban olyan felhasználói vezérlőket építenek ki, amelyek segítségével a felhasználó maga is megtekintheti, eltávolíthatja azokat a témákat, amelyek nem tetszenek neki, vagy akár teljesen le is tilthatja a funkciót.

Topics
[+]

Ami még ennél is fontosabb, írják, hogy tudatosan kizárják a potenciálisan érzékeny kategóriákat, mint például a nem vagy faj. További előnye, hogy mivel a Topics működtetője a böngésző, a felhasználó számára az adatainak megosztásával kapcsolatban a harmadik féltől származó cookie-khoz hasonló nyomonkövetési mechanizmusokhoz képest nagyobb átláthatóságot és ellenőrzést biztosít. Azáltal pedig, hogy weboldal hozzájut a felhasználó érdeklődési körébe tartozó témákhoz, úgy szolgálhatják ki a weboldalra látogatókat releváns hirdetésekkel, hogy eközben nem igényelnek olyan rejtett nyomonkövetési technikákat, mint a felhasználó böngésző-ujjlenyomatának rögzítése.

A fejlesztők közzétették a teljes technikai ismertetőt. Azt ígérik, hogy hamarosan elindítják a Topics fejlesztői próbaverzióját a Chrome-ban, amely felhasználói vezérlést tartalmaz, illetve a webfejlesztők, valamint a hirdetési iparág is kipróbálhatja. A felhasználói vezérlők végleges kialakítását és a Topics működésének egyéb különböző technikai aspektusait a felhasználók visszajelzései és a tesztek során szerzett tapasztalatok alapján határozzák meg.

Azóta történt

Előzmények