Hirdetés

Nest felvásárlás: a Google már a spájzban van

Hirdetés

Bár a Google-t sokan még mindig hajlamosak keresőóriásként emlegetni, a cégprofil azért egy ideje már jóval szélesebb ennél. Android, térképészet, robotika, sofőr nélküli autók, felhőalapú szolgáltatások, szupergyors internetkapcsolat, házhozszállítás, saját fejlesztésű eszközök – felsorolni is nehéz, hogy a még mindig mindössze másfél évtizede alapított vállalat mára mennyi különböző dologgal foglalkozik egyszerre. Az intelligens házak, otthonok rengeteg lehetőséget kínálnak az innovációra, de a Google eddig csak egyszer, egy hobbiprojekt keretében kóstolt bele ebbe a területbe: A PowerMetert az úgynevezett okos érzékelőkkel kombinálva az energiafelhasználás közel valós idejű mérésére lehetett használni, a szolgáltatás azonban rövid karriert futott be, alig 2 év után leállították. Ezért is meglepő kissé a Google tegnapi bejelentése az Egyesült Államokon kívül még többnyire ismeretlen Nest felvásárlásáról, amiért 3,2 milliárd dollárt adnak, készpénzben. 3,2 milliárd egy startupért, amit néhány hete egy 150 milliós tőkebevonás alkalmával 2 milliárdra értékeltek, és csak nemrég került piacra második, a Google mostani profiljába jelenleg nehezen illő terméke? Nem úgy tűnik, mint egy újabb hobbiprojekt.

Google PowerMeter
Google PowerMeter

A Nest Labset 2010-ben, az Apple-től való távozásuk után alapította Tony Fadell és Matt Rogers. Fadell neve sokaknak csenghet ismerősnek az iPod kapcsán, és valóban, az iPod divízió egykori vezetőjének elvitathatatlan érdemei vannak az Apple talpraállásában kulcsszerepet játszó zenelejátszó megszületésében. A hírek szerint viszont Fadell sem az akkor még Apple-nél dolgozó és az iOS-ért felelő Scott Forstall-lal, sem a Jobsszal nagyon jó barátságot ápoló designerrel, Jony Ive-val nem tudott normálisan együtt dolgozni, és a folyamatos konfliktusok miatt végül otthagyta a céget. A Nestnek jelenleg 300-nál is több alkalmazottja van, harmaduk volt Apple-ös, első termékük, egy okos otthoni hőfokszabályzó 2011 végén került piacra, a füst- és szénmonoxid-érzékelő pedig csak néhány hónapja. A Nest azonban a Google-lal a háta mögött (de önállóan működve) természetesen nem fog itt megállni, és a jövőben további eszközöket dob majd piacra.

A felvásárlás hírére rögtön nekiestek a Google-nak, hogy a vállalat már az emberek energiafelhasználási szokásait is figyelni tudja majd, sőt, azt is tudni fogja, mikor vannak otthon és melyik szobában, és ezt még kiterjedtebb és pontosabb reklámcélokra használhatja fel. Fadell igyekezett lehűteni a kedélyeket, azt állítva, hogy adatvédelmi szabályaik kizárólag termékeik és szolgáltatásaik fejlesztésére korlátozzák a beérkező információ felhasználását, és ezen a gyakorlaton nem fognak változtatni.

Bár a Nest eddigi két terméke a kritikusoknak és a vásárlóknak egyaránt tetszik, lényegében olyan technológiáról van szó, amit a Google is meg tudott volna oldani saját hatáskörben. Miért ér meg mégis 3,2 milliárdot a Google-nak? Szinte biztos, hogy a mai ínséges IT-munkaerőpiaci időkben a több száz veterán szakember és maga Tony Fadell megszerzése volt az egyik kiemelt cél, ugyanakkor a Google így viszonylag kis erőfeszítéssel tud belépni egy szárnyait bontogató, de rendkívül ígéretes piacra. A Nest a befolyó összeg egy részét és a Google szakmai kompetenciáját felhasználva saját infrastruktúrájának kiépítésére és fejlesztésére fog koncentrálni, Fadellék ugyanis ezt nem akarták kiszervezni külső szolgáltató kezébe. Belátták viszont, hogy ehhez nem rendelkeznek kellő forrásokkal, de a tőkeigény akkorának bizonyult, hogy inkább a cég teljes eladása mellett döntöttek az újbóli tőkebevonás helyett. A Google a Motorola megszerzése óta bebizonyította, hogy ígéretéhez híven tényleg elég lazán tartja a gyeplőt, így minden esély megvan rá, hogy a Nest a jövőben is többnyire a saját feje után mehessen.

Azóta történt

Előzmények