Hirdetés

(Frissítve) Össztűz a Google-ra

Frissítés: A híradást a Google Magyarországnak az üggyel kapcsolatos tájékoztatójával frissítettük, ez a hír végén olvasható.

Az Európai Unió szabályozó testületeinek meg kell vizsgálniuk a felmerült új bizonyítékokat, melyek szerint a Google a korábban gondoltnál sokkal erősebb piaci szereplő volt a keresőpiacon az elmúlt években, illetve sorozatosan szegte meg a versenyszabályokat – nyilatkozta a The Wall Street Journalnak ma egy, a cég ellen folyó vizsgálatokban érintett politikus.

Új adatok

A kijelentés előzménye, hogy a Journal tegnap ismertette az amerikai piacfelügyelet (US Federal Trade Commission – FTC) új állásfoglalását, amelyet egy 160 oldalas tanulmányban tettek közzé. Az állásfoglalás állítólag bizalmas még a vizsgálat e fázisában, de az újságírók egy véletlen folytán hozzájutottak (egy közérdekűadat-kikérés során ez a jelentés „belekeveredett” a többi közé). A jelentés szerint a Google 2012-ben versenyellenes taktikákat alkalmazott, illetve visszaélt monopolhelyzetével, így mind a fogyasztókat, mind a versenytársakat megkárosította.

Hirdetés

A döntés azért okozott nagy meglepetést, mivel  2013 elején az FTC biztosai az ugyanezen időszakra vonatkozó vizsgálat alapján egyhangú szavazással azt ajánlották a hatóságnak, hogy – amennyiben a Google néhány ponton módosítja kereskedelmi gyakorlatát – egyezzenek ki a vállalattal, és tekintsenek el a szankcióktól.

Ki mond igazat?

Az új jelentés készítői azt javasolják az FTC-nek, hogy három pontban vonják eljárás alá a Google-t – ha ez megtörténik, az elmúlt 25 év egyik legnagyobb trösztellenes pere indulhat meg. A dokumentum szerint a Google sokkal erősebb a keresőpiacon, mint azt piackutató cégek állították: a vizsgált időszakban a részesedésük nem 65 százalék volt, hanem 69-84 százalék. Emellett bizonyítékok vannak arra, hogy a Google rendszeresen emelt át tartalmakat saját szolgáltatásába a riválisoktól, és amikor azok ezt sérelmezték, megfenyegették őket, hogy kitiltják őket a keresőből. A harmadik vádpont, hogy olyan hirdetési platformot alakítottak ki, melynél lehetetlenné tették a kampányok más platformon való futtatását.

A Google vezető jogtanácsosa a cikkre reagálva közölte, hogy a vizsgálat már két éve lezárult, és akkor megállapították, hogy ha cége megtesz bizonyos lépéseket, akkor nincs szükség formális jogi eljárásra.

És Európában?

Ramon Tremosa i Balcells, a katalóniai régiót képviselő uniós törvényhozó, a gazdasági bizottság tagja úgy véli, az FTC határozata azt jelenti, hogy felül kell vizsgálni az eddigi álláspontokat. A képviselő egyébként egyike azoknak, akik már nagyon rég sürgetik a Google megbüntetését piaci magatartásuk miatt, sőt tagja volt annak a csoportnak is, amely novemberben felvetette az amerikai vállalat lehetséges kitiltását is az európai piacról.

A trösztellenes szabályok betartásáért felelős új vezető, a Joaquín Almuniát felváltó Margrethe Vestager folytatta elődje tevékenységét a Google ügyében, de november óta egyelőre csak addig jutott el, hogy az adatok frissítése érdekében két körben újabb kérdőíveket küldött ki az érintett cégek számára.

A katalán képviselő javaslatára viszont szóvivője ma csak annyit közölt, hogy a biztos nem hagyja magát befolyásolni, olyan események által, melyek az Egyesült Államokban történtek, mivel az ő dolguk annak megállapítása, hogy a Google tevékenysége milyen módon érinti az európai piacot. A beérkezett adatok elemzése folyik, mondta a szóvivő, majd hozzátette: „Különösen fontos, hogy a versenyjogi szabályok egyedi esetekben történő alkalmazása független maradjon a politikától, illetve hogy a trösztellenes vizsgálatokat megkérdőjelezhetetlen módon folytassák le.”

Frissítés:

A Google magyar képviselete felhívja a figyelmet arra, hogy a cikkben úgy tűnik, mintha a szóban forgó dokumentum egy új, befejezett vizsgálat eredménye lenne, de nem erről van szó. A Wall Street Journalban megjelent dokumentum egy, az FTC-nek készült előkészítő anyag egy részlete, az újságírók, ahogy írják is, a teljes előkészítő anyagot nem látták, néhány részletre alapozva készült a cikkük. Ezek a szóban forgó előkészítő anyagrészletek még 2012-ben íródtak, amikor az FTC vizsgálata még folyamatban volt, így ezek nem tükrözik annak végeredményét; az FTC a vizsgálat eredményében éppen az ellenkezőjére jutott.

A Google hivatalos álláspontját a vezető jogtanácsos, Kent Walker így fogalmazta meg:

19 hónapnyi, összesen 9 millió oldalnyi dokumentumot, és sok órányi meghallgatást felölelő kimerítő vizsgálatot követően az FTC munkatársai és biztosai egyaránt egyetértettek abban, hogy nem szükséges változtatni azon a gyakorlaton, ahogyan a Google rangsorolja és megjeleníti a keresési eredményeket. Kiderült, hogy tévesek a fogyasztóknak és a versenytársaknak esetlegesen okozott károkról szóló feltételezések. A vizsgálat két éve lezárult, azóta az emberek lehetőségei drámaian megnövekedtek arra, hogy információkhoz jussanak az interneten, a felhasználók több lehetőség közül választhatnak mint valaha.

 

A Google versenytársai pedig folyamatosan növekednek. Például a Yelp, mely „de facto helyi keresőmotornak” hívja magát, az elmúlt négy évben több mint 350%-os bevételnövekedést ért el. A TripAdvisor az internet „legnagyobb utazási márkájaként” hivatkozik magára és az elmúlt négy évben majdnem megduplázta a bevételeit.

Azóta történt

Előzmények

  • Megbánták a spanyolok, hogy elűzték a Google-t

    Alig pár nappal azután, hogy a Google bezárta Hírek szolgáltatását Spanyolországban és befejezte a spanyol lapok szemléjét, a hangulat megváltozott.

  • Bezárja spanyol nyelvű Hírek szolgáltatását a Google

    Egy új törvényben arra kötelezi a hírgyűjtő oldalakat a spanyol kormány, hogy fizessenek szerzői jogdíjat. A keresőóriás nem kér ebből.

  • Eldőlt: az EU rászáll a Google-ra

    A nagy többséggel megszavazott állásfoglalás szabad utat nyitott: ha az unió versenyügyi biztosa úgy gondolja, parlamenti felhatalmazással indíthat most már hivatalos vizsgálatot az amerikai cég ellen.