A Google felajánlja a kiadóknak a kattintások korlátozását

Úgy tűnik, hogy a Google igyekszik a kiadók által rá gyakorolt nyomás alól szabadulni (másképpen fogalmazva: kifogni a szelet a vitorlájukból), mivel tegnap bejelentették, hogy a jövőben megadják a lehetőséget az internetes híroldalaknak, hogy a Google Newsban vagy a keresőben megjelenő tartalmakhoz való hozzáférést korlátozzák, s beállíthassák, hogy egy adott felhasználó naponta hány cikküket olvashatja el ingyen.

A bejelentés időzítése valószínűleg nem véletlen, mivel tegnap és ma tartják azt a workshopot, melyet az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szervezett, s ahol az újságírás, -kiadás jövőjéről folytatnak vitát a résztvevők. Ahogy az várható volt, a Rupert Murdoch vezette médiacsoport hangosan és határozottan követelte már az első napon, hogy a kormányzat támogassa törekvéseiket, melyek fő célja, hogy az előfizetéses modell legyen az uralkodó az online hírpiacon. Ugyanakkor nemcsak az előfizetéspártiak szólaltak meg tegnap, Arianna Huffington, a The Huffington Post alapítója „a digitalizáció tagadóinak” nevezte Murdochot és társait, s felszólította őket, hogy „fejezzék már be a siránkozást”: „A legtöbb iparágban, ha a vevők nagy tömegben fordulnak el az adott vállalkozástól, az érintett cég azon kezd el gondolkodni, hogy miképp szerezze vissza őket. Nem így a [hagyományos] médiában. Ők inkább a hírgyűjtőket vádolják lopással.”

A Google hivatalos blogjában Josh Cohen, a cég vezető üzletitermék-menedzsere elismeri, hogy a magas színvonalú tartalmak előállítása nehéz, sok esetben igen drága tevékenység, s úgy véli, a most bevezetendő új rendszer kielégíti majd a médiavállalatokat. A már korábban is létező First Click Free (az első kattintás ingyenes) nevű projekt frissítése keretében az oldalak tulajdonosai meghatározhatnak egy napi limitet (öt oldallátogatás), s ennek elérése után az adott lap regisztrációs vagy előfizetési oldalára navigálják el a felhasználót.

Azóta történt

Előzmények