Az EU adott még egy esélyt a Google-nak, mielőtt büntetnek

Korábban már beszámoltunk róla, hogy az Európai Unióban a Google ellen indított vizsgálatok egyikében Joaquín Almunia, az unió versenyügyi biztosa februárban közölte, hogy március végén vagy április elején dönt arról, hogy a Google ellen a piaci erőfölénnyel való visszaélés miatt 2010 novemberében, többek között a Microsoft kezdeményezésére megindított vizsgálat során mi lesz a következő lépés. A biztos kissé késlekedve ma jelentette be az Európai Bizottság (EB) nevében, hogy egyelőre „egérutakat” kínálnak az amerikai cégnek, vagyis a Google halasztást kapott bizonyos intézkedések végrehajtására, melyek következtében elkerülhetné a trösztellenes vizsgálatot.

Hirdetés

Habár kevés esély van arra, hogy a Google eleget tegyen az előzetes kéréseknek, Almunia közleményében kijelentette, hogy amennyiben az eddig az együttműködési hajlandóságát hangoztató vállalat egy megfelelő intézkedési tervvel áll elő, akkor az uniós hatóság mindent megtesz annak érdekében, hogy elkerüljék a formális és hivatalos eljárást.

A Google hivatalos közleményben reagált, és kijelentették, hogy még épp csak elkezdték tanulmányozni az EB javaslatát, és bár a következtetéseikkel és kívánságaikkal nem értenek egyet, örülnek annak, hogy az európaiak keresik a megoldás lehetőségét. Ugyanakkor közlik, hogy a panaszok nyomán megindított vizsgálat kezdete óta eltelt két évben drámai módon fokozódott a verseny az internetes piacon, és ez kényszeríti őket a folyamatos innovációra.

Az EB egyébként négy területen kéri a Google üzletpolitikájának megváltoztatását:

  • vessenek véget annak a gyakorlatnak, hogy keresőjük az úgynevezett vertikális keresési szolgáltatásoknál a saját szolgáltatásaikat előbbre sorolja a versenytársakénál
  • hagyjanak fel azzal, hogy a versenytársak tartalmainak másolatát saját termékeikben használják fel: magyarul ne lopják a riválisok tartalmait, mint teszik azt az utazási és éttermi oldalaknál
  • változtassanak azon a gyakorlaton, hogy a keresésekhez kapcsolódó hirdetéseket külön megállapodások nyomán úgy jelenítik meg, hogy az szinte kizárólagossá teszi a hirdetési piacon a Google jelenlétét, kizárva ezzel más hirdetési cégeket a versenyből
  • lazítsanak az AdWords hirdetési rendszer előírásain, mivel az EB szerint a követelményeknek megfelelő hirdetési kampányokat a szoftverfejlesztőknek úgy kell elkészíteniük, hogy azok más platformra történő átadása nem zökkenőmentes, sőt

A versenyügyi biztos közvetlenül a Google elnökének, Eric Schmidtnek is elküldte levelét, és viszonylag rövid határidőt szabott meg: egy hetet adott a cégnek a hivatalos válaszra.

Azóta történt

Előzmények