Az IT café is beszámolt arról nemrég, hogy egy újabb – immáron a harmadik – versenyügyi vizsgálat indulhat a Google ellen Európában. A korábbi, belső forrásokra hivatkozó tudósítások megalapozottnak bizonyultak, ugyanis az EB ma bejelentette az eljárás következő fokozatának hatályba helyezését, vagyis a formális vizsgálat megindítását.
Új fázis
A hivatalos közlemény szerint az EB két kifogásközlést küldött a Google-nak. Ezekben az szerepelt, hogy eddigi információik szerint a Google az erőfölényével visszaélve következetesen a saját ár-összehasonlító szolgáltatását részesíti előnyben az internetes találati oldalain.
Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős biztos kijelentette: „A Google számos innovatív terméket honosított meg, amelyek megváltoztatták az életünket. Ez azonban nem jogosítja fel a Google-t arra, hogy más vállalkozásokat megfosszon a verseny és az innováció lehetőségétől. A mai napon újabb tényekkel támasztottuk alá, hogy a Google jogellenesen részesítette előnyben saját ár-összehasonlító szolgáltatását az általános keresési eredményeket megjelenítő oldalain. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók nem feltétlenül látják a lekérdezéseik szempontjából legrelevánsabb eredményeket. Aggályainkat fejeztük ki amiatt, hogy a Google hátráltatta a versenyt azáltal, hogy korlátozta versenytársait a keresési hirdetések harmadik fél honlapokon való elhelyezésében, ily módon csökkentve a fogyasztók választási lehetőségét és az innovációt.
Hirdetés
A Google számára most itt a lehetőség, hogy válaszoljon az aggályainkra. Alaposan megvizsgálom majd érveiket, mielőtt döntenék arról, hogy milyen irányba vigyük tovább a két ügyet. Amennyiben azonban a vizsgálataink során arra a következtetésre jutunk, hogy a Google megsértette az uniós antitrösztszabályokat, a Bizottság kötelessége, hogy fellépjen az uniós fogyasztók védelme és a tisztességes európai piaci verseny érdekében.”
Az ár-összehasonlító szolgáltatásra vonatkozó kiegészítő kifogásközlés a 2015 áprilisában ugyanebben az ügyben megküldött kifogásközlést követi. Mindkét kifogásközlés címzettje a Google és anyavállalata, az Alphabet. A kifogásközlés küldésének ténye nem befolyásolja a vizsgálat végkimenetelét.
Nyolc hét áll a Google és az Alphabet rendelkezésére ahhoz, hogy válaszoljon a kiegészítő kifogásközlésre.
Az igazi nagy gyomros: az AdSense vizsgálata
Az EB kifogásközlést küldött a Google-nek azokra a vállalat által bevezetett korlátozásokra vonatkozóan is, amelyek egyes harmadik fél honlapok számára nem teszik lehetővé, hogy a Google versenytársainak keresési hirdetéseit jelenítsék meg.
Az EB mai kifogásközlésben ismertetett előzetes véleménye szerint e gyakorlatok lehetővé tették a Google számára, hogy megvédje erőfölényét az online keresési hirdetések piacán. Emellett akadályozták a meglévő és potenciális versenytársakat – ideértve más keresési szolgáltatókat és online hirdetési platformokat – abban, hogy belépjenek e kereskedelmileg fontos területre és ott terjeszkedjenek.
A közlemény szerint a Google a keresési hirdetéseket egyrészt közvetlenül a saját keresési honlapján, másrészt pedig harmadik fél honlapok közvetítőjeként, az „AdSense for Search” platformon keresztül helyezi el („keresési hirdetések közvetítése”). A harmadik felek honlapjai közé tartoznak az online kiskereskedők, a távközlési szolgáltatók és az internetes újságok honlapjai. A felhasználók a honlapokon található keresőmező segítségével kereshetik meg a szükséges információkat. Minden esetben, ha egy felhasználó keresést indít, a keresési eredmények mellett keresési hirdetések jelennek meg a felületen. Ha a felhasználó rákattint a keresési hirdetésre, a Google és a harmadik fél egyaránt jutalékot kap.
Az EB ebben a szakaszban úgy tekinti, hogy a Google erőfölényt élvez a keresési hirdetések közvetítésének Európai Gazdasági Térségen (EGT) belüli piacán, mivel az elmúlt tíz évben a piaci részesedése hozzávetőlegesen 80% volt. A Google keresési hirdetések közvetítéséből származó bevételének jelentős hányada azon megállapodásaiból fakad, amelyeket néhány nagyméretű harmadik féllel – úgynevezett „közvetlen partnerrel” – kötött. Az EB szerint fennáll a lehetősége, hogy a közvetlen partnerekkel kötött ezen megállapodásokban a Google megsértette az uniós antitrösztszabályokat, mivel az alábbi feltételeket írta elő:
- kizárólagosság: a harmadik felek nem jeleníthetnek meg keresési hirdetéseket a Google versenytársaihoz tartozó forrásokból
- kiemelt helyre minimálisan elhelyezendő Google keresési hirdetések: a harmadik feleknek meg kell jeleníteniük egy minimálisan előírt számú Google keresési hirdetést, és a találati oldalaik legszembetűnőbb részét a Google keresési hirdetések számára kell fenntartaniuk. Ezenfelül a versenytárs keresési hirdetéseket nem helyezhetik a Google keresési hirdetései fölé vagy mellé
- a versenytárs hirdetések engedélyezésének joga: a harmadik felek kötelesek a Google jóváhagyását kérni, mielőtt bármilyen módon megváltoztatnák a versenytárs keresési hirdetések megjelenítését
Az EB tudomásul veszi, hogy antitröszteljárásaival összefüggésben a Google a közelmúltban a közvetlen partnereivel kötött AdSense-szerződésekben foglalt feltételek megváltoztatása mellett döntött, hogy ezáltal nagyobb szabadságot biztosítson számukra a versenytárs keresési hirdetések megjelenítését illetően. A Bizottság szorosan nyomon követi majd a Google üzleti gyakorlatának e változásait, a piacra gyakorolt hatásuk értékelése érdekében.
Tíz hét áll a Google és az Alphabet rendelkezésére ahhoz, hogy válaszoljon a kifogásközlésre.
A Google szóvivője csak annyit közölt, hogy áttanulmányozzák az EB újrafogalmazott kifogásait, és a következő hetekben válaszolnak rá.