Hirdetés

Ámen – mondta az FTC a Google-nek

A Google egyik legnagyobb akvizíciója az év elején bejelentett megegyezés volt, amikor is nyilvánosságra hozták, hogy a keresőcég készpénzben 3,1 milliárd dollárt fizet a DoubleClick, a piacvezető online reklámkiszolgáló cég tulajdonosainak, a San Franciscó-i központú Hellman & Friedman és a JMI Equity and Managementnek. Ám – ahogy az ilyen nagyságrendű üzleteknél szokás – a kereskedelmi felügyeleti hivatalok ilyenkor vizsgálják a lehetséges piaci hatásokat, s csak beleegyezésükkel mehet végbe a felvásárlás. A Google ma jelentette be, hogy az USA-ban megkapták az engedélyt, az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) nem áll a DoubleClick, felvásárlásának útjába.

„Az, hogy az FTC mellénk állt, fontos üzenetet hordoz: azt, hogy ez az akvizíció nem veszélyezteti a versenyhelyzetet, és a felhasználók javát szolgálja. Reméljük, hogy az Európai Bizottság is hamarosan erre a következtetésre jut. Biztosak vagyunk abban, hogy e megegyezés révén ügyfeleink több releváns hirdetéshez juthatnak, a hirdetők szélesebb spektrumból választhatnak, és a weboldal-tulajdonosoknak is több lehetőség áll majd rendelkezésére” – nyilatkozta a hír kapcsán Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója.

Az ausztrál Fogyasztóvédelmi és Versenyhivatal korábban már jóváhagyta az ügyletet és a három brazíliai szabályozó hatóság egyike kifejezetten szorgalmazta az üzlet megkötését. A Google azonban addig nem zárhatja le a tranzakciót, amíg az Európai Bizottság is – amely jelenleg még vizsgálja az ügyet – rá nem bólint.

A FTC által ma közzétett véleményezésben a testület egyértelműen kifejezte, hogy nem tart semmilyen létező vagy potenciális kockázattól, amely a piaci versenyt akadályozná. A Google és a DoubleClick egymást kiegészítő tevékenységet végeznek, nem tekinthetők versenytársaknak. A Google jelenleg elsődlegesen szövegalapú hirdetések értékesítésével foglakozik, míg a DoubleClick főként a weboldalakon elhelyezett hirdetések terjesztésére és dokumentálására koncentrál. A DoubleClick nem vásárol és nem értékesít hirdetéseket, sem hirdetési felületeket. Ezzel szemben egy olyan technológiát biztosít, amellyel a hirdetők és weboldal-tulajdonosok – az egymással való megegyezés alapján – hirdetni tudnak, illetve ezen hirdetésekhez kapcsolódó statisztikai adatokat szolgáltat számukra.

A Kereskedelmi Bizottság a leiratban azt is hangsúlyozta, hogy az online reklámszolgáltató piacon hatalmas a verseny, a Google akvizíciója csak egy a közelmúlt ügyletei közül. Az elmúlt hónapok során az online hirdetési iparágban számos nagyméretű tranzakciót jelentettek be: A Yahoo felvásárolta a Right Mediát, az AOL az ADTECH-et és a TACODA-t, a WPP Group a 24/7 Real Mediát, míg a Microsoft hatmilliárd dollárért megvette az aQuantive-ot, majd az AdECN-t.

Azóta történt

Előzmények