Google kontra Adblock

A vállalat által kitalált rendszer célja szerint kompenzálná az üzemeltetőket, kényelmesebbé tenné a felhasználók életét, ráadásul a Google is keres vele.

Kecske és káposzta alapon már több olyan módszert is kidolgoztak, melyek egyrészt a reklámokra építő üzleti modellt használó tartalomszolgáltatók veszteségeit próbálják mérsékelni, másrészt igyekeznek óvni a felhasználókat a kellemetlen reklámoktól – ám mindeddig egyik sem bizonyult igazán sikeresnek.

Erre a dilemmára próbál választ adni a Google egy tavaly indított projektje, a Funding Choices egy eleme, a Contributor, mely az első, bevezető fázis után hamarosan, a napokban Magyarországon is elérhető lesz. Minderről Varun Chirravuri termékmenedzser számolt be egy hete a hivatalos blogban.

Hogyan működik a Funding Choices Contributor?

A még mindig béta-verziójú szolgáltatás lényege, hogy a tartalomszolgáltatók beágyazhatják a kommunikációs szoftver kódját a weboldalukba. Ha egy ilyen oldalra egy olyan felhasználó látogat el, aki reklámblokkolót használ, akkor a Contributor üzenet jelenít meg a számára, melyen szerepel az, hogy a szoftver reklámblokkolót észlelt, és hogy a tartalmat készítők abból tartják fenn az oldalt, hogy reklámokat jelenítenek meg. Az alapszöveget három típusú üzenet egészítheti ki, melyet felajánlanak a felhasználónak, attól függően, hogy az üzemeltető vezetett-e be korlátozást a reklámblokkolót alkalmazó felhasználókkal szemben, vagyis hogy:

  • nincs korlátozás

Contributor
[+]

  • a reklámblokkoló érzékelése után limitált szabad látogatást engednek egy adott időtartam alatt (mondjuk havi öt teljes értékű látogatást)

Contributor
[+]

  • a tartalomszolgáltató letiltja a teljes hozzáférést, amennyiben ad blockert használ valaki

Contributor
[+]

    Mindhárom esetben két opciót kínálnak fel a látogatónak:

    • tegye whitelistre az oldalt, vagyis engedélyezze a hirdetéseket
    • fizessen egy minimális összeget azért, hogy számára ne látszódjanak a reklámok

    Mint látható az első esetben, amennyiben az üzemeltető nem korlátozza a hozzáférést, a felugró ablak csak egy átugorható figyelmeztető üzenetnek számít.

    A fizetéshez szükséges egy Funding Choice pénztárca, melyre a felhasználó az erre a célra összeget feltöltheti, innen vonják a díjat. Nagyon fontos részlet, hogy bár a rendszerbe bejelentkezőnek egy adott oldal hirdetésmentes megtekintése csak minimális összegbe (általában egy-öt forintjába, ahogy az üzemeltető megállapítja) kerül, ezt a díjat minden egyes újabb látogatáskor újra meg kell fizetni, sőt akkor is, ha a felhasználó frissíti az oldalt. A bevételből a Google részesedést kap, melyet a tartalomszolgáltató pénztárcájából vonnak le.

    Varun Chirravuri leírja, hogy a korai bevezetés idején azt tapasztalták, hogy átlagosan a reklámblokkolót használók 16 százaléka választotta a fizetős megoldást, de előfordult, hogy egyes oldalaknál ez az arány közel negyven százalék volt. Például a múlt hónapban 4,5 millió látogatót regisztráltak a rendszerben, akik összesen több mint 90 millió fizetős oldallátogatást hajtottak végre.

    Az majd kiderül, hogy Magyarországon milyen sikere lesz a szolgáltatásnak, de így előre annyi látható mindkét félnek nyújt előnyöket: a Contributor generális, így nem kell a weboldalaknak saját megoldást kidolgozniuk, implementálása egyszerű, a másik oldalon pedig a blokkolót alkalmazó felhasználók könnyedén és nem túl megterhelő mértékben tudják úgy támogatni kedvenc oldalaikat, hogy közben a reklámoktól is megszabadulnak.

    Azóta történt

    Előzmények