Meghalt a tévé, éljen a tévé!

Az online üzleti életben Magyarországon kiemelt szerepet játszó tanácsadó és forgalomfigyelő cég, a Gemius közzétette legújabb kutatásának eredményeit, melyek a hagyományos televíziózás jövőjéről tesznek megállapításokat.

A kutatás szerint a televíziózás már nem tekinthető lineáris médiumnak. Ez nem jelenti azt, hogy a videós tartalomgyártók kora lejárt, de hosszú utat tettünk meg attól, hogy tévéújsággal a kezünkben terveztük meg az estéinket otthon, hogy mikor, hol és milyen kedvünkre való  csatornát nézünk. A közeljövőben  olyan jelenségeket figyelhetünk meg, mint a multiscreening, a Video on Demand (VoD) és livestreaming rohamos fejlődése. Egyre inkább eltávolodunk attól a mintától, melyben a műsorszolgáltató mereven diktálja a programot – itt a televízió veszít az internettel szemben, mert utóbbi jobban alkalmazkodik a nézők igényeihez. Ugyanakkor, állapítja meg a jelentés, a televíziós műsorszolgáltatók nem hagyják figyelmen kívül a tartalomfogyasztás új módját, hanem rugalmasabb programszolgáltatásra törekszenek.

Táblagépek és okostelefonok videónézésre

Figyelemre méltó tény, hogy egyre népszerűbbek azok a videók, melyeket mobil eszközzel készítettek. Egy másik érdekes tényező, hogy az adott napszak függvényében milyen módon fogyasztják ezt a tartalmat. A Gemius elemzése a weboldalak aktivitását vizsgálva azt mutatja, hogy a felhasználók okostelefonjukkal böngészve a neten kezdik a napjukat, majd a munkahelyükre érve a számítógépet használják, aztán az esti órákban leginkább a nagyobb képernyőt részesítik előnyben.

A riport megfogalmazása szerint valójában a tartalom típusától függ a mobil eszköz használata: gyors információért, rövid szórakoztató anyagokért, zenei videókért (munkába menet) az okostelefon is elegendő. A játékfilmek és dokumentumfilmek nézése, ami főleg esti tevékenység, nagyobb képernyőt és nagyobb kényelmet kíván. A választás ekkor inkább a TV-készülékre és tabletre esik.

A Gemius Hungary külön vizsgálta, hogy a hazai lakosság melyik napszakban milyen platformot használ. A kutatásból kiemelt egyik érdekes információ rámutat: hazánkban az esti órákban a legaktívabb a tartalomfogyasztás mobileszközökön. De míg a többi országban általában ez a növekedés szinte pontban 18 órakor kezdődik, nálunk ez majdnem 19 órára tolódik. Ez lehet annak is a jele, hogy mi tovább dolgozunk, később érünk haza a munkából.

Gemius

Sok képernyő, széles választék

Egy másik érdekes tendencia a multiscreening növekvő fontossága – az IAB Lengyelország kutatása azt mutatja, hogy a nézők  közel 67 százaléka a tévénézéssel egy időben más eszközt is használ: a válaszadók felének esetében ez egy laptop, 30 százalék nyilatkozott úgy, hogy okostelefont használ, míg 7 százalék táblagépet. Az online tartalom hatékony kiegészítője az egyes tévéműsoroknak – legyen szó gyors keresésről bővebb információkért az adott témában, de arra is van példa amikor műsorszolgáltató maga kínál kibővített tartalmat online. Ez különösen szembetűnő a tehetségkutató műsorok esetében: a néző nézheti a programot a tévékészüléken, további anyagokat kereshet róla az interneten, olykor betekintést nyer a kulisszák mögé is, vagy éppen interakcióra buzdít. Egyre erősebb az a feltételezés, hogy a jövőben még inkább felerősödnek ezek a trendek és elterjedt  stratégia lesz , hogy az internetezési szokásokban rejlő lehetőségeket arra is felhasználják, hogy fogyasztóivá tegyék őket a televíziós tartalmaknak.

Video on demand (VoD)

A VoD könnyen elérhető videótartalom – a néző által választott időben és készüléken –, ami lehet egy TV, tablet, okostelefon vagy konzol. Jelenleg az ilyen típusú tartalmak leggyakrabban ismert weboldalakon, alkalmazásokon keresztül, vagy kábeltévés hálózatok kínálatában érhető el, nem sokkal a premier után. A nyugati piacokat alapul véve, ahol a VoD-szolgáltatások már elterjedtek, számíthatunk arra, hogy hamarosan a közép-kelet-európai piacokon is egyre népszerűbb lesz a VoD-platform, mint például a Netflix. Bár nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy Európa ezen részén az online kalózkodás igen elterjedt, ezért ahhoz, hogy az ilyen típusú szolgáltatások minél szélesebb körben népszerűvé váljanak régiónkban is, vonzó ajánlat, alacsony ár és a felhasználóbarát fizetési modell optimális kombinációja szükséges. Amíg a VoD-ot drágának találják a felhasználók, addig az nem nyerhet az illegális letöltéssel szemben.

Livestreaming - az internet „itt és most”

Az eddigi  megfigyelésekre alapozva feltételezhetjük, fogalmaz a jelentés, hogy a videótartalom fogyasztási szokásai erősen közelítenek a livestreaming irányába is. Egyre inkább kíváncsiak vagyunk az élő közvetítésekre, ami nagy lehetőség a webcasterek számára. Kihívást a kiadók számára az jelent, hogy a jelenlegi  internetezők még mindig vonakodnak fizetni az online felvételekért. Csak minden ötödik felhasználó hajlandó fizetni, cserébe a reklámmentes tartalomért. Másrészről, az internetezők fórumokra írt bejegyzéseiből az is kiderült az elemzés során, hogy közülük egyre többen engedélyezik az új videóanyagokat kísérő hirdetéseket.

A TV másik szerepe

Mi a televízió jövője az online multimédiafejlesztés terén? Természetesen egyre inkább eltávolodunk a televízió merev, előre meghatározott műsorrendjének koncepciójától. A kiadók, akik tisztában vannak ezzel a ténnyel, úgy alakítják műsorszolgáltatásukat, hogy a TV-műsorokkal egyidejűleg kínálnak online és kiegészítő anyagokat is. A video-on-demand piac is növekszik. A legfontosabb események élő közvetítés formájában is elérhetőek lesznek – és a néző számára nem igazán számít, hogy ezt a tévében nézik vagy az interneten. A győztes számos érdekes programot kínál, melyhez könnyű hozzáférést garantál úgy, hogy a tartalmat bármikor, bármilyen eszközről, sugárzási jeltől függetlenül el lehessen érni. A TV ezután nem csak a televíziózás eszköze lesz, hanem a szörfözésé is a neten – vélik a felmérés készítői.

Azóta történt

Előzmények