Az elmúlt pár napban több híradás is érkezett arról, hogy az új európai adatvédelmi rendelkezések alapján cégeket igen nagy összegre bírságoltak meg adatvesztés, hanyag adatkezelés miatt.
Hirdetés
A legnagyobb visszhangot a British Airways ügye váltotta ki, akiket rekordösszegű – forintban számolva több mint 66 milliárdos – büntetéssel szankcionált a helyi adatvédelmi hatóság. Az ICO nemrég lezárult vizsgálata szerint a légitársaság kibertámadás áldozata lett, mely még 2018 júniusában kezdődött: csalók eltérítették a vállalat honlapjára érkező forgalmat, és egy adathalász oldalon keresztül ellopták az ügyfél- és fizetési adatokat, körülbelül félmillió ügyfél lehet érintett. A gondot a vállalat csak szeptemberben volt képes megoldani, de értesítették a hatóságokat, akik megállapították, hogy a biztonsági rendszer igen alacsony szintű volt, helytelen megoldásokat alkalmaztak. A British Airways fellebbez a döntés ellen.
Ezek után tegnap derült ki, hogy a világ legnagyobb szállodaláncától, a Marriottól több százmillió (kb. 339 millió) vendég adatait lopták el, és a fent említett esethez hasonlóan az ICO ugyanezen indoklással mintegy 36 milliárd forintos büntetést szabott ki. Ebben az ügyben is várható a fellebbezés.
Sokkal kisebb nagyságrendben, de úgy tűnik, Romániában is megkezdődtek a bírságolások, ugyanis egy tegnapi híradás szerint az ottani hatóságok felhagytak a figyelmeztetések kiadásával, és megkezdték a büntetések kiszabását. Az adatvédelmi hatóság májusi jelentése szerint több mint 5 ezer panaszt és hatósági értesítést kaptak és 981 kivizsgálást indítottak, ebből több mint felét panasz nyomán. Eddig mindössze figyelmeztettek és korrekciós intézkedéseket sürgettek, de a napokban két jelentős büntetést is kiszabtak. Június 27-én született meg az első pénzbírság: 130 ezer euróra büntették az UniCredit Bankot, mert 337 ezer ügyfél személyi számát (CNP-jét) és lakcímét továbbította jogellenesen. Július 2-án újabb büntetést rótt ki a hatóság: 15 ezer euróra büntette a World Trade Center Bucharest üzemeltetőjét, mert a hozzá tartozó szállodában reggelizők adatai illetéktelen kezekbe kerültek. 46 személy adatait tartalmazó – az ügyfelek azonosítását segítő – iratot fényképeztek le és később publikáltak is.