Hirdetés

Fujitsu Siemens: nem vész el, csak átalakul

Mi változik a vállalatnál? – ez volt a legfontosabb kérdés a Fujitsu Siemens VISIT 2008 elnevezésű európai szakfórumán. A németországi Augsburgban tegnap rendezett eseményre hiába időzített az európai, közel-keleti és afrikai piacon érdekelt számítógépgyártó számos bejelentést, a meghívott partnerekkel, ügyfelekkel és újságírókkal ezek sem tudták feledtetni a múlt héten bizonyossággá lett akvizíció miatti izgatottságot.

Joseph Reger
Joseph Reger: nem lesz gyárbezárás (Fotó: IT café)

Amint arról beszámoltunk, a Siemens AG 50 százalékos részesedését a PC-gyártó vegyes vállalat másik felét birtokló Fujitsu Limited megvásárolja 450 millió eurónyi készpénzért, és ezzel – ha az illetékes versenyügyi hatóságok rábólintanak az ügyletre – az új pénzügyi év kezdetével, 2009. április 1-jétől a cég száz százalékban japán tulajdonba kerül. A bejelentéssel egy időben lemondott a Fujitsu Siemens elnök-vezérigazgatója, Bernd Bischoff (lásd keretes írásunkat), utódjául a vegyes vállalat pénzügyi igazgatóját, Kai Florét nevezték ki.

Hirdetés

Most mi lesz?

Ami az akvizíció után biztosan változik, az a név és a jelmondat – kezdte az alapoktól Joseph Reger, a cég magyar származású technológiai vezérigazgató-helyettese. Természetesen maga a vállalat sem marad a régi: át fogják alakítani, a redundanciákat fel fogják számolni, és megvizsgálják, hogy mely üzletágakra van szükség.

Személyes okokból

A sajtószoba előterében futottunk bele Bernd Bischoffba, a vállalat leköszönt vezérigazgatójába, aki diplomatikusan elhárította az akvizícióval kapcsolatos véleményét firtató kérdéseink megválaszolását. Mint az IT café-nak elmondta, a Fujitsu Siemens jövőjéről az új vezetést kell kérdezni, hiszen ő már csak decemberig marad a cégnél. „Utána szabad ember vagyok, még nem tudom, mihez kezdek” – mondta. Távozásának a hivatalos közlemény megfogalmazása szerint „személyes” okai voltak. Ezt annyival árnyalta, hogy másfél év múlva amúgy is leköszönt volna, de mivel nem tartották volna szerencsésnek, ha az átmeneti időszakban történik a vezetőváltás, már most visszavonult, hogy a vállalat az új vezetéssel kezdhessen neki az egyesülési folyamatnak.

A cégvezető azonban az IT café kérdésére egyértelműen cáfolta azokat a korábbi sajtóértesüléseket, melyek szerint a felvásárlás után a Fujitsu eladná az otthoni felhasználókat kiszolgáló üzletágat, és csak a vállalati bizniszt tartaná meg. „Valóban ezt írták az újságok, de ez nem igaz” – fogalmazott világosan. „Nincs napirenden a desktopüzletág eladása, semmiféle ilyen terv nincs, és ez nem is volt előfeltétele a felvásárlásnak. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy nem fogunk egyes részeket kivenni” – tette hozzá.

Reger ugyancsak határozottan kitartott amellett, hogy a Siemens kivonulása után is folytatódik a németországi gyártás. Mint mondta: a közismerten magas német munkabérek ellenére sem merült fel az augsuburgi üzem keletre költöztetése, mivel a munkadíj egy számítógép előállítási költségének csak töredéke, körülbelül 1 százaléka. „Nekem évekkel ezelőtt személyes ambícióm volt, hogy a gyártás egy részét Magyarországra hozzam, de nem érte meg” – mesélte.

Az augsburgi gyár bezárása helyett annak bővítését tervezik egy, az x86-os szerverekre koncentráló és már japán mérnököket is foglalkoztató fejlesztési központtal. „Szóval elképzelhető, hogy a kapacitást még növelni is fogjuk” – igazította ki az üzem bezárásával riogató helyi sajtót. De mivel a hosszú távú cél a globális jelenlét, várhatóan telepítenek összeszerelő üzemeket a Távol-Keletre és Mexikóba, hogy a helyi piacokat rugalmasabban ki tudják szolgálni; a helyszínekről azonban még nincs végleges döntés.

As a Service

Egyértelműen lendületet ad a Fujitsu-felvásárlás annak az évek óta zajló üzleti stratégiai folyamatnak, amely a termékek mellett egyre nagyobb teret enged a szolgáltatásoknak. A vállalat 2000 óta tudatosan mozdul el a profitábilisabb szegmensek felé, hogy javítsa kínálata értékét – mondta Reger. Aki szerint általános trend a felhasználásalapon fizetett szolgáltatások előtérbe kerülése, ami párhuzamos az ügyféloldali hardverek háttérbe szorulásával, dematerializálódásával. A cég kínálatában ennek megfelelően hangsúlyosabbá válnak az infrastruktúra-megoldások és szolgáltatások, és megjelenik a szolgáltatásként igénybe vett infrastruktúra is (IaaS).

Mindez jól illeszkedik a Fujitsu koncepciójába, ráadásul a pénzügyi válság is kapóra jön ennek az irányvonalnak az igazolására, hiszen vonzóbbak lesznek a kevesebb befektetéssel, olcsóbban üzemeltethető megoldások. Ma a Fujitsu Siemens árbevételének 19 százaléka származik az otthoni célra szánt számítógépek eladásából. Ezt – magyarázta a cégvezető – csökkenteni tervezik a szolgáltatások és a szerverek javára, melyek szelete az árbevételtortából jelenleg 17, illetve 24 százalékos.

Azóta történt

  • Háromévente új notebook, ingyen

    A Fujitsu Siemens Lifebook 4 Life promóciója vadnak tűnik. A cég bízik abban, hogy nem bukik az üzleten.

  • Öt napra bezár a Cisco

    Az informatikai nagyvállalatok sem immúnisak a pénzügyi válság negatív hatásaival szemben. Mindenhol napirenden van a nadrágszíjhúzás.

  • Drágábbak lesznek itthon a számítógépek

    A gyártók nem tudják kompenzálni a devizaárfolyamok kedvezőtlen alakulását, ezért elkerülhetetlen az áremelkedés. A kérdés csak az, hogy milyen mértékű lesz.

  • Eladja a merevlemezgyártást a Fujitsu

    Lapértesülések szerint az egyik potenciális vevő a Western Digital. Úgy tűnik, a Fujitsu Siemens PC-s részlegének sorsa sem dőlt még el.

Előzmények