Fujitsu blog: mesterséges intelligencia a kórházakban

A múlt héten lezajlott Fujitsu Forumon megismerhettük a japán vállalat új stratégiáját, melynek egyik alappillére a mesterséges intelligencia. Számos területen használják már a Zinrai rendszert, amit évek óta fejlesztenek; az egyik ilyen a Fujitsu Laboratories európai központjának együttműködése a madridi San Carlos Klinikai Kórházzal, melynek során a spanyol törvényeknek megfelelő adatanonimizáló eljárás mellett egy döntéssegítő rendszert is kidolgoztak.

Az orvosok munkaidejének jelentős részét teszi ki a betegekkel kapcsolatos korábbi, különböző forrásokból, jellemzően papíron – gyakran orvosi macskakaparással – érkező információk felderítése és elemzése, ami a vizsgálatokra és a pácienssel való foglalkozásra fordítható idő rovására megy. A Fujitsu adatelemző technológiája révén a külső és a klinikai forrásból érkező adatok egy helyre kerülnek, akár a helyi rendszerbe, akár a Fujitsu felhőjébe.

A HIKARI-nak (Health Informatics for Knowledge fusion in Advanced Research Innovations) elnevezett technológia azonban nem áll meg az adatok összegyűjtésénél, hanem ezek elemzésében is segít, megkönnyítve a diagnosztikát. A féléves próbaüzem alatt mentális betegségekkel foglalkozó orvosok vezetésével 36 000 betegadatot tartalmazó adatbázist hoztak létre, aminek segítségével alapdiagnózisokat állítottak fel, illetve különböző egészségügyi kockázatokat becsületek meg a tanítási fázis alatt.

Az elemző eljárás ugyanazt a Zinrai mesterséges intelligencia platformot használta, mint például a múltkor bemutatott térfigyelő rendszer. Több mint 85%-os hatékonysággal azonosította az öngyilkosságra, vagy alkohol és kábítószer használatára hajlamos pácienseket. A nyílt innováció és a „co-creation” alapvető szerepet játszanak a Fujitsu azon célkitűzésében, hogy fejlett analitika alkalmazásával valóban integrált egészségügyi megoldást hozzon létre.

„A San Carlos Klinikai Kórházzal folytatott együttműködés révén felgyorsíthattuk az innovációs folyamatokat, fontos eredményeket érhettünk el, és sokkal gyorsabban és eredményesebben meg tudtunk oldani valós problémákat. A próbaüzem sikere kulcsszerepet játszott az új egészségügyi API kidolgozásában, bemutatva, hogyan lehet a K+F és innovációs folyamatot rövid időn belül kézzelfogható üzleti megoldássá alakítani. Tovább dolgozunk az egészségügyi API technológiájának tökéletesítésén, hogy igazoljuk, fejlett AI-szakértelmünket a társadalom javára váló, korszerű megoldásokban lehet hasznosítani” – nyilatkozta Dr. Tsuneo Nakata, a Fujitsu Laboratories of Europe vezérigazgatója.

Azóta történt