Robotok és munkások a Ford gyártóüzemében

A Ford friss közleménye – természetesen – erősen marketingszagú, ám kivételesen olyan érdekes információkat osztanak meg, melyeket érdemes elolvasni.

Mint írják, a Ford napi 2000 járművet gyárt le 300 ezer négyzetméteres valenciai gyárában, és itt, ebben a hatalmas létesítményben a vállalat a MiR három autonóm mobil ipari robotjával optimalizálta sikeresen belső logisztikáját.

A MiR robotok időre szállítanak, hogy ne akadjon meg a termelés

A Ford üzemében történő gyártás magas fokú automatizálással történik, melyben kulcsszerepet kapnak az ipari robotok. Azért, hogy a Ford termelése zökkenőmentesen haladhasson, rendkívül fontos az, hogy az új ipari és hegesztő anyagok időben érkezzenek meg a karosszéria és sajtoló üzem egyes robotállomásaira. Azonban a MiR robotok telepítése előtt mindez manuálisan történt, ami a Ford alkalmazottai számára egy hozzáadott érték nélküli, ismétlődő és időigényes feladatnak bizonyult. Ezért másfél évvel ezelőtt a Ford megvásárolta az első együttműködő MiR100 autonóm robotját, amelyik alkatrészeket szállít a Ford gyártóüzemébe. A mobil robot kikerüli az előre nem látható akadályokat, és képes útjának újratervezésére, vagy megállításra, amikor erre szükség van. Mindeközben pedig biztonságosan közlekedik az emberek és az egyéb járművek között a gyárterületen.

Ford - MiR

[+]

„A jelenleg használt három MiR100 robot közül az elsőnek érkezőt Túlélőnek kereszteltük, mivel egy nagyon veszélyes munkakörnyezetben dolgozik” – mondja Eduardo García Magraner, a karosszéria és sajtoló részleg műszaki menedzsere. „Arra programoztuk be őket, hogy megtanulják a gyár teljes térképét, és a rájuk felszerelt érzékelőkkel együtt mindez azt jelenti, hogy a robotoknak nincs szükségük semmilyen külső segítségre ahhoz, hogy biztonságosan közlekedjenek. Amikor megkezdtük a tesztelést, a munkások úgy bámulták a mellettük éppen elhaladó robotot, mintha az egy sci-fiből jött volna ki. Mostanra már nem zavartatják magukat, tudják, hogy a robot elég okos ahhoz, hogy kikerülje őket” – tette hozzá a menedzser.

Miután a Ford egy ideig tesztelte a robotot, arra jutott, hogy „tökéletesen működött, és a csapat nagyon értékes tagjává vált. Reméljük, hogy más Ford üzemekbe is elvihetjük” – mondta García Magraner. A vállalat a két további robotot nem sokkal az első bemutatkozása után telepítette.

Ford - MiR

[+]

A friss ipari és hegesztési anyagok a karosszéria és sajtoló üzem robotállomásaira való szállítása létfontosságú a Ford számára ahhoz, hogy a különböző modellek gyártása fennakadások nélkül történhessen. A tesztek azt bizonyították, hogy egy mobil robot akár 40 órányi emberi munkaerőt is képes felszabadítani, így az alkalmazottak komplexebb feladatokkal foglalkozhatnak.

A komplex környezetekben önálló tájékozódásra van szükség

Az egyik fő ok, amely a MiR mobil robotjai mellett szólt az volt, hogy ezek a robotok önálló tájékozódási rendszert használnak. Miguel Montaña karbantartási elemző így beszél róluk: „Nagyon fontos volt számunkra az, hogy a MiR robotok rendelkeztek azzal a fő funkcióval, hogy a navigációhoz semmiféle külső elemet (például jeladókat vagy a padlóra rögzített mágneseket, vagy szalagokat) nem vettek igénybe. Szóval egyszerűen betöltöttük a tesztterület térképét, és a robot már meg is kezdte a munkát. Ennyiből állt az egész. Egy olyan komplex környezetben, mint amilyen a mienk, ez rendkívül fontos.”

A Ford alkalmazottainak szempontjából kulcsfontosságú volt a könnyű használhatóság. Erről Eduardo García Magraner így beszél: „A robot úgy lett kialakítva, hogy bárki használhassa, még azok is, akik nem jártasak az együttműködő mobil robotok világában. A rendszer rendkívül felhasználóbarát, mivel mindegyik MiR robotnak megvan a maga saját útvonala, amelyen a gyárterületen belül közlekedik.”

Hogy jobban alkalmazkodjanak a Ford szükségleteihez, a MiR robotokat egy automata tároló rendszerrel szerelték fel, amely 17 fülkével rendelkezik, ahova különböző méretű és súlyú anyagok tehetőek. A hibák elkerülésének érdekében ezek a fülkék automatikusan nyílnak és záródnak, ami azt jelenti, hogy az üzemeltető munkatársak csak a nekik szánt anyagokhoz férnek hozzá. Helios Alvarez, a karosszéria és sajtoló üzem vezetője szerint „a 3 MiR robot telepítésével az alkatrészek rutinszerű kiosztását egy nagyfokú szakképzést igénylő pozícióvá sikerült változtatnunk”.

Hirdetés

Előzmények