Hirdetés

Földanya-szentély – Augsburgnál jobbra

A hotelszoba ablakából nézem a hangosan csörömpölő szemeteskocsit, amint lassan araszolgat München belvárosának egy szűk kis utcáján, gyomrában tonnányi feldolgozásra váró hulladékkal. A bajor fővárosban esős és hűvös a reggel, ám a helyi köztisztasági vállalat dolgozóit ez látszólag egyáltalán nem zavarja, rutinosan borogatják be a hatalmas kukák tartalmát a szállítójárműbe. A kör lassan bezárul, ahogy a nagy szemét-reinkarnáció, vagyis az újrahasznosítás eredményeként a hulladék jelentős részét minden bizonnyal hamarosan visszaforgatják a németek. Amivel nem tudnak mit kezdeni, azt meg legfeljebb elküldik Magyarországra. A környezettudatos szemlélet, ugye.

Nem sokkal később egy egészen kitűnő kontinentális reggeli, illetve egy elvesztett fogadás – mely a hotel éttermében összesereglő távol-keleti csoport ország szerinti hovatartozására irányult – után a München melletti Augsburgba visz minket mikrobuszán nagy bajuszú, kedvesen mosolygó sofőrünk, Günther (vagy Jürgen). A hagyományokat tartva idén is itt rendezi kiállítással egybekötött konferenciáját a Fujitsu Siemens Computers, Németország első számú IT-technológiai multija, mely – mint megtudtuk – korábban Oktoberfest néven tartotta ezt a rendezvényt, az utóbbi években azonban érthető okokból VISIT-re változtatta a nevet. Augsburg egyébként nem csak a vásárközpontja révén ideális helyszíne a VISIT-nek: a város melletti ipartelep ad ugyanis otthont Európa egyik legnagyobb számítógépgyártó és összeszerelő üzemének, egyben a német IT-ipar egyik fellegvárává emelve a nagyjából negyedmilliós várost.

Hirdetés

Zöld? Szuperzöld!

Környezettudatosság, webkettő, virtualizáció – eme hármas tematikára épít az idei VISIT, az augsburgi expó legnagyobb pavilonja belül ennek megfelelően harsány zöldben pompázik, ami már-már sokkoló felüdülés a külvilág hideg szürkesége után. Egy mesterien felépített XXI. századi Földanya-szentély ez, ahol a főpap maga Bernd Bischoff (nomen est omen), a Fujitsu Siemens Computers elnök-vezérigazgatója, aki sajtótájékoztatóján igyekszik eloszlatni azt a hitet vagy feltételezést, mely szerint a gyártó az IT-bizniszben zajló trendeket követve lett hirtelen ilyen zöldmániás. A környezettudatos szemléletmód valójában már a nyolcvanas évek vége óta szerves része az akkor még a japánok nélkül működő német vállalat filozófiájának, napjainkban viszont – jelentős részben a múlt hónapban Nobel-békedíjjal jutalmazott amerikai ex-alelnöknek, Al Gore-nak, valamint egy német származású hollywoodi rendezőnek, Roland Emmerichnek (Holnapután) köszönhetően – minden eddiginél jobban foglalkoztatja a közvéleményt, ezzel együtt értelemszerűen az IT-szektort a Föld nevű bolygó, valamint a rajta élő egyedek jövője.


Joseph Reger, a magyar származású CTO

Az energiatakarékos IT-infrastruktúra használata amellett, hogy kevésbé terheli a környezetet, nyilvánvaló anyagi előnyökkel is szolgál a rövidebb villanyszámla képében – erről már Dr. Joseph Reger, a Fujitsu Siemens Computers technológiai igazgatója beszél. A Magyarországon született világklasszis szakember jövőbe tekintő előadása nyitja számunkra a napi programot, este pedig egy rövid beszélgetésre is sikerül elcsípnünk őt, ezzel tökéletes keretet adva a napnak. Reger elmondja, hogy a gyártástechnológia és a logisztika környezettudatos felépítése legalább olyan fontos cége számára, mint az energiatakarékos megoldások fejlesztése és kínálata. A gyártási folyamat környezetterhelő hatásaira rávilágítva egy egészen hihetetlen adattal is előhozakodik: a Fujitsu Siemens Computers vizsgálatai szerint egy noteszgép előállítása átlagosan 14 000 (!) liter víz felhasználásával jár. Biztos rosszul értettük – tanakodunk később, de nem; Reger este – immár magyarul – megismétli a számot.

Made in Germany

Délután meg is látogatjuk az Augsburg melletti gyáregységet, ahol főként noteszgépeket és asztali PC-ket szerelnek össze, de az üzemben klasszikus értelemben vett gyártás is zajlik, itt készül ugyanis a legtöbb alaplap a cég számítógépeihez. Éppen a műszakváltásra érünk oda, a kapukon kiözönlő, zömében török származású munkások túlnyomó többsége a helyi buszjárattal távozik, de akadnak többen, akik kerékpárral tekernek haza. Földanyánk hálából havas esőt küld rájuk.


Itt készülnek az alaplapok

A gyárban az egyik alaplapgyártó csarnokot mutatják meg nekünk, emellett láthatjuk még azt az egységet, ahol a PC-k összeszerelésének egyik kezdeti fázisát, a komponensek összegyűjtését és szortírozását végzik. A Fujitsu Siemens Computers üzeme igény szerint teljesen egyedi konfigurációkat is készít, és az európai országokba rendkívül rövid határidőn belül képes eljuttatni a kulcsrakész megoldásokat. Poros Gábor, a cég magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója az esti vacsora alkalmával elárulja, hogy a német anyavállalat logisztikai rendszerének rugalmassága olykor még őket is meglepi.


Hogyan spóroljunk meg két atomerőművet

Délutáni programunkat a kiállítás megtekintése teszi teljessé – ehhez idegenvezetőt is kapunk, nehogy elvesszünk az útvesztőszerűen kialakított installációk közt bandukolva. Első utunk természetesen a noteszgépek felé vezet: külön szekcióban kapnak helyet az üzleti szegmens számára kialakított LifeBook noteszek, illetve a vadonatúj, Magyarországon alig pár napja kapható, meggyőző ár/érték arányt képviselő Esprimo Mobile család tagjai. Az otthoni, multimédiás felhasználásra szánt Amilo gépek ezúttal kissé háttérbe szorulnak, bizonyára mert kevésbé illeszkednek a „zöld IT” koncepcióba. Látunk még itt egy készenléti üzemmódban nulla wattot fogyasztó TFT monitort, majd a csarnok másik végében kívül-belül megmutatják nekünk a világ legkisebb és legenergiatakarékosabb, sorozatgyártásra került szerverét, a Primergy TX120-at, melynek maximális fogyasztása tokkal-vonóval megáll 163 wattnál.

Az idei VISIT-nek persze ezen túlmenően is akadt bőven mondanivalója és mutatnivalója, leginkább a szűkebb szakma számára. Az mindenesetre mindinkább nyilvánvalóvá válik, hogy Földanya egyre több elkötelezett hívet toboroz magának az IT-multik körében is, ami az ilyen cégek számára egyrészről nyilvánvalóan kitűnő PR-fogás, másrészről egyfajta kényszer is lehet. Lassan azonban minden piaci szereplőnek – gyártóknak, forgalmazóknak és a vásárlóknak, végfelhasználóknak egyaránt – be kell látnia, hogy a környezetbarát információtechnológia nem csak azért jó dolog, mert alkalmazásával barátibb összegek kerülnek a villanyszámlára. A Fujitsu Siemens Computers idei rendezvényének szlogenjét (Egy jobb üzletért. Egy jobb bolygóért) mindezek ellenére lehet populistának és álszentnek tartani, aki azonban kicsit is ismeri a németeket, az tudja, hogy ezzel a témával ritkán viccelnek.

Azóta történt