Hirdetés

Átadták az East-West Gate 5G-vel működő vasúti terminálját Fényeslitkén

A vasúti logisztikában egyedülálló fejlesztéshez a Vodafone Magyarország építette ki a privát 5G-mobilhálózatot.

Október 18-án, kedden adták át a fényeslitkei East-West Gate intermodális terminált, az építő szerint Európa legnagyobb és legmodernebb okos vasúti terminálját. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei Technologies Hungary, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország biztosította.

Az East-West Gate Európában fejlesztője állítása szerint elsőként saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. A biztonság mellett további nagy előny a privát 5G-hálózat megnövekedett sebessége, kapacitása és minimális késleltetése, melyek lehetővé teszik a legmodernebb eszközökkel, technológiákkal, irányító és biztonsági berendezésekkel felszerelt okos vasúti kombiterminál hatékony, rugalmas és gördülékeny működését, immár vezetékek nélkül. Utóbbiak mellett a minimális késleltetés lehetővé teszi, hogy 5G-technológia segítségével, valós idejű képi jelátvitellel távolról irányítsák a terminálon szolgálatot teljesítő, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdarukat. A távvezérlésű óriásdaruk jelentősége abban rejlik továbbá, hogy megváltoznak és kedvezőbbé válnak a munkakörülmények is, Fényeslitkén például a darukezelőknek már nem kell egész nap a darukon ülni, hanem kényelmes, légkondicionált helységből irányíthatják a mozgó darukat.

„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére. A terminálba az elérhető legfejlettebb technológiákat építettük be, így gyorsabbá és pontosabbá tesszük a szállítást. Az East-West Gate, alkalmazkodva a háborús helyzethez, a mezőgazdasági termékek átrakására is felkészült, így az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet” – hangsúlyozta Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

Az ukrán-magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült East-West Gate (EWG) intermodális terminál a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található. Évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG alkalmas teljes kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje.

Előzmények