Fellendülőben régiónk PC-piaca

Hirdetés

A növekvő bérek és a sikeresebb kisvállalkozások erősítették az asztali gépek, noteszek és x86-os kiszolgálók piacát Közép- és Kelet-Európában. Az IDC adatai szerint 2003-ban a teljes értékesítés darabszám szerint 22,7% százalékkal, érték szerint pedig 17,3%-kal emelkedett. Oroszország részesedett az eladott darabszám több mint a feléből, míg a régió három legnagyobb piaca, Oroszország, a Cseh Köztársaság és Lengyelország együtt e mennyiség több mint 70%-át tudhatta magáénak. Az IDC Central and Eastern Europe Personal Computing 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares című új tanulmánya szerint a NATO- és az EU-bővítés erős húzóerőt jelentett a PC-eladásokban, főként a nemzetközi normákhoz idomuló kormányzati és oktatási szektorban volt látványos a növekedés.

2003-ban az asztaliszámítógép-eladások domináltak régiónkban: a csökkenő áraknak köszönhetően egyre szélesebb felhasználói kör számára váltak elérhetővé e modellek, miközben a teljes piac érték szerint is dinamikusan nőtt, mivel a notebookeladások megugrása ellensúlyozta az asztali gépek árcsökkenését. Bár a notebookok csak mintegy 10%-át tették ki az összes darabszámnak (az x86-os szerverek pedig csak alig több mint 2%-át), majdnem 20%-át adták a teljes piac értékének. "A kisebb vállalkozások egyre inkább felismerik a mobilitás előnyeit, és felszerelik kisebb beosztásban lévő alkalmazottaikat is notebookokkal" – mondta Roman Maceska, az IDC CEMA senior kutatási menedzsere. "Ez különösen igaz az olyan érettebb piacokra, mint a cseh, a horvát és a lengyel."

Az IDC tanulmánya szerint ugyanazok a tényezők, melyek a nagyobb asztaligép-eladásokhoz vezettek, erősítették a notebookeladásokat is: ezek a technológiai fejlesztések és az erősödő árverseny. A megnövelt akkumulátoridő, a nagyobb adatfeldolgozási képesség és a vezeték nélküli eszközök biztonságának a növelése szintén segítette ezt a piacot.

A gyártók versenyében az első helyen a Hewlett-Packard végzett a közép- és kelet-európai régióban. A HP erős csatornahálózatának köszönhetően a legtöbb helyi piacon jelen van, teljes megoldásokat hirdető agresszív stratégiájával pedig biztosította első helyét mind a három fenti termékkategóriában. Oroszország és Ukrajna kivételével a HP első vagy második helyen áll mind az asztaligép-, mind pedig a notebookeladási listákon az egyes országokban. Az x86-os szerver szegmensben a HP végzett az első helyen minden országban, kivéve Ukrajnát. "A HP régiónkban elért sikere meggyőző, de a jövőre nézve bizonytalan. A múlt évben ugyanis a helyi összeszerelők megszerezték a teljes PC piac több mint 80%-át régiónkban, sőt megjelentek a notebookpiacon is, ami azt jelenti, hogy a piac dinamikája valószínűleg változni fog az elkövetkező néhány évben" – mondta Maceska.

2003-ban e helyi cégek a legjobb ötből négy helyet mondhattak magukénak a bolgár, a román és az orosz PC-piacon is, míg Ukrajnában nem akadt kihívójuk. Bár ez részben magyarázható az asztali számítógépek dominanciájával, a földrajzi helyzet is fontos szerepet játszik ebben. "A márkás gyártóknak általában inkább régiónk nyugati részeiben vannak jól kiépített csatornáik " – mondja Maceska. "Ez a magasabb jövedelmi szintekkel, a fejlettebb infrastruktúrával, és a régebb óta meglévő helyi képviselettel, valamint e fejlettebb régiókra koncentráló marketingtörekvésekkel magyarázható."

Azóta történt

  • Lassuló PC-eladások

    A Gartner szerint a második félév az idén sem lesz erősebb, mint általában.

Előzmények