Hirdetés

Rituális Facebook-öngyilkosság

(Infobulvár) „Nyűgözd le a barátaidat, bontsd a kapcsolatot” – így szól egy új weboldal, a www.seppukoo.com szlogenje, mely azt kínálja látogatóinak, hogy ünnepélyes és emlékezetes gesztussal végezzék ki a Facebookon szereplő virtuális énjüket.

Hirdetés

A japán szamurájok rituális öngyilkosságát, a szeppukut választották analógiának,  mivel: „Ahogy a szeppuku biztosítja a szamuráj katonai becsületét, a seppukoo.com úgy ajánlja fel a digitális személyiség felszabadítását”.

Facebook

Az oldalt egy „képzeletbeli” olasz művészeti csoport működteti, akik ezzel az akcióval arra akarják felhívni a figyelmet, hogy ma az ellenség nem nemes harcosok csoportja, hanem a médiabirodalmak, akik a közösségi oldalakat hatalmas profit megtermelésére használják fel.

A „digitális szeppukut” öt lépésben lehet végrehajtani. A felhasználónak először a facebookos azonosítójával és jelszavával be kell jelentkeznie az oldalra (a felhasználói feltételek szerint nem mentik, nem tárolják ezeket az adatokat az oldal szerverén). Ezek után előre megadott mintákból kiválaszthatja „gyászjelentését”, vagyis egy weboldalt, mely tartalmazza utolsó szavait is, amelyeket az oldal üzemeltetői elküldenek minden facebookos ismerősének, ha ténylegesen kivégzi magát az illető. Ha az utolsó entert is leütik, akkor az adott Facebook-profil deaktiválódik (ha a felhasználó a Facebook oldalán később újra belép, azzal aktiválja a profilját). Az értesített ismerősök később írhatnak megjegyzéseket, s az „öngyilkos” pontokat kap mindenki után, aki követi a példáját.

A Les Liens Invisible (láthatatlan kapcsolatok) nevű csoport beszámolója szerint eddig több mint 15 ezer felhasználó hajtott végre digitális szeppukut, s több mint 350 ezer ismerős kapott invitáló levelet (a Facebooknak több mint 300 millió regisztrált tagja van). Az AFP kérdésére a vezetőjük elmondta, hogy igen, valójában ők is közösségi oldalt tartanak fenn, ám ők semmilyen adatot nem tárolnak, nem fognak információkat kiadni harmadik félnek, s pénzt sem fognak termelni a vállalkozással.

A Les Liens Invisible-nek is van egyébként Facebook-profilja (mint mondják, ők nem ludditák, hanem következetlenek), s korábban már készítettek a Google Mapset, illetve a Flickret kifigurázó oldalakat is.

Facebook

A Facebook nem rajong az ötletért, különösen most, hogy legújabb adatvédelmi elveik napokban történt bevezetésekor nagy botrányt okozott az, hogy a felhasználók nemtörődömségére alapozva az új beállítások érvényesítésekor sokkal több adat válhat nyilvánossá, mint azt a tagok valószínűleg szeretnék.

Azóta történt

Előzmények