2017. március 25., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Webkettő rovat

Pénzért? Akár gombot is varrok!

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: The New York Times

Kiszivárgott információk szerint a világ legnagyobb közösségi oldala bármit megtenne azért, hogy a világ legnagyobb piacára még időben visszatérhessen.

Nem kis vihart kavart a The New York Times friss riportja, amelyben nevük elhallgatását kérő korábbi és jelenlegi Facebook-alkalmazottakra hivatkozva arról számolnak be, hogy a közösségi oldal alapítója és vezetője, Mark Zuckerberg erőteljes támogatásával a vállalat egy olyan szoftvert fejlesztett ki, mely lehetővé teszi a felhasználók hírfolyamában megjelenő tartalmak földrajzi helyzet szerinti szűrését. Ezt a „cenzorprogramot” elsősorban azért hozták létre, hogy a világ legnagyobb nemzeti piacáról, Kínából hét éve kitiltott Facebook e lehetőség biztosítása után a kormány engedélyével visszatérhessen az országba – állítják a források.

Egy ilyen tartalomszűrő bevezetése máshol is segítheti a Facebook terjedését a velük szemben kritikus más országokban (pl. Pakisztán, Törökország, illetve Oroszország), mivel a helyi hatalom így könnyebben kontrollálhatja a posztokat. Az amerikai vállalat egyébként – saját átláthatósági jelentésük szerint – a tavalyi év második hat hónapjában kb. 55 ezer egyedi tartalmat blokkolt kormányzati kérésekre a világ 20 országában. Ezek között természetesen sokféle akad, pl. köztörvényes bűncselekmények megjelenése is, ugyanis az alapszabály az, hogy a Facebook akkor töröl vagy blokkol tartalmat egy adott országban, ha az a tartalom megsérti a helyi törvényeket. Ezek a törvények azonban nagyon változóak, így az említett autoriter irányítású államokban gyakori a politikai természetű tiltás. Vagyis: ha rendelkezésre áll egy ilyen, a fentebbiekben említett eszköz, a hatalom sokkal egyszerűbben és gyorsabban képes a számukra nem tetsző tartalom eltüntetésére.

A híradás szerint a Facebook igen trükkösen készül bevezetni a rendszert: hogy a törlés, blokkolás felelősségét megússzák, a szoftvert harmadik feleknek ajánlanák fel (jelen esetben egy partner kínai cégnek), akik maguk végeznék a monitorozást, és döntenének arról, milyen posztok jelenhetnek meg, és milyenek nem.

A források elmondták azt is, hogy főnöki utasításra már rég folynak ötletbörzék arról, hogy miképpen lehetne újra megjelenni a kínai piacon, és ez a szoftver az egyike ezeknek a felvetett koncepcióknak. Azt is közölték, hogy bár kész a program, egyelőre csak a kiválasztottak ismerik, és mindeddig még nem ajánlották fel senkinek, a kínai hatóságoknak sem.

Súlyos döntés

Ha az információk helyesek, az sokat rombolhat a vállalat imázsán, hiszen Mark Zuckerberg hirdette meg, hogy küldetésük: „nyitottabbá és összekapcsoltabbá tenni a világot” [„to make the world more open and connected”], és céljuk a „következő egymilliárd” felhasználó megszerzése. Ha a terjeszkedés érdekében „cenzorszoftvert” adnak kormányoknak, az a meghirdetett nyitottság elvét mindenképp sérti.

A forrásoktól azt is meg lehet tudni, hogy az ilyen döntésekkel való egyet nem értése miatt már több alkalmazott elhagyta a céget. Mivel a szűrő fejlesztésének híre elterjedt a vállalaton belül, Mark Zuckerberg a közelmúltban kénytelen volt egy gyűlést összehívni az alkalmazottak számára, ahol erről kérdezték. És nem meglepő, hogy a fő kérdésre olyan választ adott, mint annak idején a megalkuvással vádolt Google vezetője hasonló helyzetben: még mindig jobb egy kiherélt Facebook Kínában, mintha egyáltalán nem lenne.

A vállalat szóvivője az újságírók megkeresésére csak annyit válaszolt, hogy nem titok: vissza akarnak térni Kínába. De arról még nem született döntés, hogy ezt miképpen tudják megvalósítani.

Mindazonáltal – ha valósak az információk – még egy ilyen drasztikus lépés sem biztosítaná a Facebook számára száz százalékosan a piaci sikert – ahogy ezt már több amerikai multinacionális vállalat is megtapasztalta (pl. a Google vagy az Uber), ugyanis a közel másfél milliárd lakosú országban gőzerővel terjeszkednek a kínai fejlesztésű és bázisú, a legtöbbször erős kormányzati támogatással rendelkező internetes vállalatok, melyek a helyi igényekre specializált szolgáltatásokat kínálnak.

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.