Ne dőlj be a Facebookon az IKEÁ-s kampánynak, mert csalás!

Frissítve!

Néhány napja terjed az interneten azoknak az akcióknak a híre, melynek keretében IKEA-utalványt ígérnek a résztvevőknek.

A Facebook már fellépett a vírusmarketingnek álcázott csalássorozat ellen, de így is több tízezer áldozatról szólnak a híradások, csak pénteken, az egynaposra hirdetett akció idején közel negyvenezer embert vertek át.

A meg-megújuló kampány azonos szisztémára épül mindenhol: vásárlási utalvány megszerzését ígérik azoknak, akik a megfelelő oldalakon „rajongóvá” válnak. A vírusmarketingnek tűnő csalás keretében előfordul, hogy a meghirdetők egy harmadik fél marketingoldalára vagy egy hamis oldalra csábítják el a felhasználókat, ahol személyes információkat igyekeznek megszerezni tőlük – olyan is megesett, hogy a hitelkártya számára kérdeztek rá.

Biztonsági szakértők szerint valójában az adathalászat egy formájáról van szó, melynek keretében a múlt hónapban az ezer dolláros utalvány ígéretének bűvöletében több mint 70 ezren osztottak meg bizalmas adatokat, míg le nem tiltották az érintett rajongói oldalakat. (Az ősszel, az akkor valóban az IKEA által szervezett akció idején mind a magyar Direkt Marketing Szövetség, mind a webkettes ügyekben gyakran szemellenzős Webisztán blog is lelkesedéssel fogadta a direktmarketinges ötletet.)

A Facebook biztonsági részlege már közzétett egy rövid figyelmeztetést, melyben óvják a gyanús ajánlatoktól a felhasználókat, s megígérik, hogy a megtévesztő információkat közlő vagy spamelésre biztató oldalakat eltávolítják, s arra is felkérik a látogatókat, ha tapasztalnak ilyet, azt jelezzék a Facebooknak.

Azóta történt

Előzmények