Európa Indiába, India Európába vágyik

India az elmúlt évtizedekben az erőforráskihelyezés – mondjuk csúnyán: outsourcing – első számú nemzetközi központja lett, ám a közelmúltban Magyarország és a Cseh Köztársaság szerepe is megnőtt ezen a piacon – áll az InfoPark hírlevelében.

Hirdetés

A vezető indiai outsourcing cég, a Tata Consultancy Services (TCS) Budapesten és a kínai Hangzuban nyitott irodákat nemrég. A vállalat tavaly felvásárolt egy 1300 fős outsourcing-szolgáltatót Chilében és 1500 új alkalmazott felvételét tervezi a jelenleg 458 főt foglalkoztató brazil kirendeltségébe. A TCS egyik fő vetélytársának számító Infosys Technologies Sanghajban, Mauritiuson és két cseh városban, Prágában és Brnoban állított fel központokat. A piac harmadik legnagyobb indiai szereplője, a Wipro új sanghaji és pekingi beruházásai után hamarosan Bukarestben is megveti a lábát. Budapesten a Tata 375 dolgozót foglalkoztat, melyet további 1000 fővel szándékszik bővíteni.

Előrejelzések szerint továbbra is lehet számítani a nemzetközi outsourcing-piac növekedésére. A Gartner piacelemző azt jósolta, hogy 2010-re a kiszervezett informatikai tevékenységek értéke 60 milliárd dollárra, azaz a 2004-es szint négyszeresére növekszik. A McKinsey Global Institute becslései alapján az outsourcing megbízások keretében foglalkoztatottak száma az információtechnológiai, a bank- és hat további szektorban 2003 és 2008 közt megduplázódik, elérve az 1,2 millió főt.

Indiához hasonlóan az amerikai cégek is terjeszkednek az új outsourcing-piacokon: a Convergys a közelmúltban létesített call centereket Dubaiban és Budapesten, az IBM Global Services növeli munkaállományát Kínában, Magyarországon, a Cseh Köztársaságban és Brazíliában, míg az Accenture ugyanezt teszi a Fülöp-szigeteken, Kínában, Szlovákiában és a szintén a cseheknél.

Az óriáscégeket továbbra is az olcsón elérhető magasan képzett munkaerő vonzza – az indiai munkabérek egynegyedét teszik ki az amerikaiaknak. Az alacsony bérek mellett azonban kezd előtérbe kerülni a hatékonyság szempontja is. Egy magyar híváskezelő központban például 25 százalékkal többe kerül egy munkás, mint Indiában, de a magasabb ár ellenében a magyar központok több idegen nyelven nyújtják szolgáltatásaikat.

Azóta történt

Előzmények

  • Indiának nem gagyi PC-k kellenek

    A HP egy olyan beviteli eszközt dobott piacra, amely leegyszerűsíti az ind nyelvek gépelését. Nem az ár az akadály.

  • Zavargások miatt áll a call center

    Nem a nyelvi akadályok az egyetlenek, amelyek árnyékot vetnek az Indiába telepített telefonos ügyfélszolgálatokra.