2019. április 21., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Mérleg rovat

Új kötelező biztonsági elemek jönnek a közlekedésben

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: EU Press

A ma még leginkább csak a prémium kategóriában elérhető fejlesztések egy részét hamarosan minden járműben alkalmazni kell.

Az Európai Bizottság (EB) ma bejelentette, hogy az EU intézményei ideiglenes politikai megállapodásra jutottak az általános járműbiztonsági rendelet felülvizsgálatáról. Az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok megvédése érdekében 2022-től új biztonsági technológiákat lesz kötelező alkalmazni az európai járművekben.

Mivel a közutakon 90%-ban emberi hibából eredően következnek be a végzetes és sérüléses balesetek, ezért az EB 2018 májusában tett javaslatot egyes járműbiztonsági rendszerek kötelezővé tételére, köztük olyanokéra, amelyek csökkentik a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a veszélyes holtteret, vagy figyelmeztetik a járművezetőt, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme.

Hirdetés

Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos kijelentette: „Minden évben 25 ezer ember hal meg közútjainkon. A balesetek túlnyomó többségét emberi hiba okozza. Módunkban áll változtatni ezen, és kötelességünk is így tenni. A kötelezővé tett új fejlett biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várhatunk, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban. Most mindenki biztonsága javulni fog, és egyúttal felkészülünk a jövő összekapcsolt és automatizált mobilitására is.”

Az újonnan kötelezővé tett biztonsági elemek közül kiemelik a következőket:

  1. a személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek, a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében: a járművezető figyelmeztetése álmosság és figyelemelterelődés esetén (például ha mobiltelefonozik vezetés közben); intelligens sebességszabályozás; a tolatásbiztonság növelése kamerákkal és érzékelőkkel; baleseti adatrögzítő („feketedoboz”)
  2. a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében: sávtartássegítés; fejlett vészfékező rendszer; töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek
  3. a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében: új követelmények a gépjárművezető közvetlen látóterének növelésére és a holtterek megszüntetésére; rendszerek a jármű elején és oldalán a veszélyeztetett úthasználók jelenlétének érzékelésére és az arra való figyelmeztetésre, elsősorban a jármű irányváltoztatásainak biztonságosabbá tétele érdekében

A teljes lista:

A kötelező biztonsági elemek
[+]

Az EU hosszú távú célja, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma („Vision Zero”).

A következő lépések

Az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság háromoldalú egyeztetésein elért politikai megállapodást most hivatalosan is jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. Az új biztonsági elemeket 2022-től kell kötelezően alkalmazni a járművekben, kivéve a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a közvetlen látóteret növelő rendszereket, illetve a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében a fej ütközési tartományának megnövelésére vonatkozó előírásokat, amelyek a szükséges áttervezés miatt csak későbbtől lesznek kötelezőek.

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.