Az Európai Bizottság (EB) ma bejelentette, hogy az EU intézményei ideiglenes politikai megállapodásra jutottak az általános járműbiztonsági rendelet felülvizsgálatáról. Az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok megvédése érdekében 2022-től új biztonsági technológiákat lesz kötelező alkalmazni az európai járművekben.
Mivel a közutakon 90%-ban emberi hibából eredően következnek be a végzetes és sérüléses balesetek, ezért az EB 2018 májusában tett javaslatot egyes járműbiztonsági rendszerek kötelezővé tételére, köztük olyanokéra, amelyek csökkentik a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a veszélyes holtteret, vagy figyelmeztetik a járművezetőt, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme.
Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos kijelentette: „Minden évben 25 ezer ember hal meg közútjainkon. A balesetek túlnyomó többségét emberi hiba okozza. Módunkban áll változtatni ezen, és kötelességünk is így tenni. A kötelezővé tett új fejlett biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várhatunk, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban. Most mindenki biztonsága javulni fog, és egyúttal felkészülünk a jövő összekapcsolt és automatizált mobilitására is.”
Az újonnan kötelezővé tett biztonsági elemek közül kiemelik a következőket:
- a személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek, a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében: a járművezető figyelmeztetése álmosság és figyelemelterelődés esetén (például ha mobiltelefonozik vezetés közben); intelligens sebességszabályozás; a tolatásbiztonság növelése kamerákkal és érzékelőkkel; baleseti adatrögzítő („feketedoboz”)
- a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében: sávtartássegítés; fejlett vészfékező rendszer; töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek
- a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében: új követelmények a gépjárművezető közvetlen látóterének növelésére és a holtterek megszüntetésére; rendszerek a jármű elején és oldalán a veszélyeztetett úthasználók jelenlétének érzékelésére és az arra való figyelmeztetésre, elsősorban a jármű irányváltoztatásainak biztonságosabbá tétele érdekében
A teljes lista:
Az EU hosszú távú célja, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma („Vision Zero”).
A következő lépések
Az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság háromoldalú egyeztetésein elért politikai megállapodást most hivatalosan is jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. Az új biztonsági elemeket 2022-től kell kötelezően alkalmazni a járművekben, kivéve a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a közvetlen látóteret növelő rendszereket, illetve a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében a fej ütközési tartományának megnövelésére vonatkozó előírásokat, amelyek a szükséges áttervezés miatt csak későbbtől lesznek kötelezőek.