A digitális iskolák fejlesztésére indított akciót az Európai Bizottság

Az Európai  Bizottság (EB) ma jelentette be, hogy meghirdeti a „Megnyíló oktatás” kezdeményezést az innováció és a digitális készségek terjesztéséért az iskolákban és az egyetemeken.

A kezdeményezés hátterében az áll, hogy egy uniós felmérése szerint csak minden negyedik 9 éves tanuló tanul „digitálisan jól felszerelt iskolában” – ahol új eszközök, gyors széles sávú internet (legalább 10 Mb/s-os) és kiváló hálózati hozzáférés (honlap és e-mailes hírlevél a tanulóknak és oktatóknak, helyi hálózat, virtuális tanulási környezet) áll rendelkezésre. A 16 éveseknek is mindössze a fele jár „digitálisan jól felszerelt intézményekbe”, és a középfokú oktatás résztvevőinek 20%-a még soha vagy szinte soha nem használt számítógépet iskolai feladatai elkészítéséhez. (A felmérés érdekessége, hogy Magyarország azok közé az országok közé tartozik, ahol a viszonylag alacsony infrastrukturális és hardveres ellátottság ellenére viszonylag magasan képzettek a diákok.)

Kroes
Neelie Kroes, az illetékes biztos kampányképe a projekthez

A „Megnyíló oktatás” elnevezésű cselekvési terv célja pótolni a digitális eszközök terén meglévő hiányosságokat, hogy az iskolák és egyetemek biztosítani tudják azt a magas szintű oktatást és digitális készséget, amely 2020-ra a munkahelyek 90%-ához alapkövetelmény lesz. A projekt keretében indították el az Open Education Europa internetes honlapot, mellyel új kezdeményezésének kíván kezdőlökést adni, és ahol a diákok, oktatási szakemberek és intézmények szabadon felhasználható oktatási forrásanyagokat oszthatnak meg.

Van mit bepótolni

Az uniós országok diákjainak 50–80%-a soha nem használ digitális tankönyvet, gyakorló szoftvereket, interneten nézhető/letölthető tananyagokat, szimulációs vagy oktató játékokat. Az alap- és középfokú képzésben dolgozó tanárok többsége saját bevallása szerint „nem mozog magabiztosan” a digitális világban, nem tudja hatékonyan tanítani a digitális készségeket, és 70%-uk továbbképezné magát az IKT-eszközök használata terén. A lettországi, litvániai és cseh köztársaságbeli tanulóknak van a legjobb esélyük (több mint 90%) arra, hogy az iskolában internetes hozzáférésük legyen – kétszer annyi, mint görög- vagy horvátországi társaiknak (45% körül).

A digitális átállás a felsőoktatást is kihívások elé állítja: mivel a következő évtizedben jelentős mértékben nőni fog a diákok száma [már ahol – a szerk.], az egyetemeknek is korszerűsíteniük kell hagyományos oktatási módszereiket, a személyes jelenlétet kombinálva az online oktatási eszközökkel – például nyitott online tömegkurzusok (MOOC) formájában, melyek keretében a diákok bárhol, bármikor és bármilyen eszközzel hozzáférhetnek az oktatáshoz. Számos egyetem még nem készült fel erre a váltásra.

A „Megnyíló oktatás” cselekvési terv – Andrula Vasziliu, az oktatásügyért, a kultúráért, a többnyelvűségért és az ifjúságpolitikáért felelős uniós biztos és Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke és a digitális menetrendért felelős európai biztos közös kezdeményezése – három fő területre koncentrál:

  • innovációs lehetőségeket kíván teremteni az oktatási szervezetek, oktatók és tanulók számára
  • segíteni kívánja a nyitott oktatási segédanyagok tágabb körű használatát, és biztosítani azt, hogy az állami forrásokból készült oktatási anyagok mindenki számára hozzáférhetőek legyenek; továbbá
  • javítani kívánja az iskolai IKT-infrastruktúrát és hálózati kapcsolatokat

A „Megnyíló oktatás” cselekvési tervhez kapcsolódó kezdeményezések az EU oktatási, képzési, ifjúsági és sportprogramja, az Erasmus+, az új kutatási és innovációs program, a Horizont 2020, valamint az uniós strukturális alapok finanszírozásával valósulnak meg. Az Erasmus+ finanszírozza például az oktatási szolgáltatóknak a technológiai váltáshoz igazított üzleti modelljeit, illetve támogatja az oktatók továbbképzését nyílt online kurzusok keretében. Minden, az Erasmus+ program támogatásával kidolgozott segédanyag nyílt felhasználási engedélyekkel szabadon hozzáférhető lesz a nagyközönségnek.

A „Megnyíló oktatás” program sikeres megvalósulása érdekében a jövő nyáron teszi közzé ajánlásait a felsőoktatás korszerűsítésével foglalkozó magas szintű munkacsoport. A Vasziliu biztos kezdeményezésére létrejött és Mary McAleese korábbi ír miniszterelnök által vezetett csoport jelenleg méri fel, hogyan tudná a legjobban hasznosítani a felsőoktatás az új oktatási és tanulási módszereket.

A kezdeményezés kapcsolódik a több érdekelt felet tömörítő, a digitális munkahelyekkel foglalkozó nagykoalíció elnevezésű platformhoz is, amely az ikt-készségek hiányával, valamint azzal a problémával foglalkozik, hogy az ikt-hez kapcsolódó, betöltetlen állások száma 900 00-re tehető.

Azóta történt

  • Ha állást akarsz, tanulj informatikát!

    Egyre növekszik a kereslet a képzett IKT-szakemberek iránt, olyannyira, hogy a csökkenő képzés lassan nem tudja kiszolgálni az igényeket.

  • Baltás gyilkos az ötödikesek informatika tankönyvében

    A szerző nem érti a felháborodást, mivel a már harmadik kiadásánál tartó könyv és melléklete mindeddig csak pozitív visszajelzést kapott.

Előzmények