Hirdetés

Elfogadták az e-kereskedelemre vonatkozó új áfa-irányelvet

A változtatások célja, hogy az Európai Unión kívüli, de az EU-n belül kereskedő vállalkozások ne kerülhessék el az adó megfizetését.

Az Európai Parlament (EP) brüsszeli plenáris ülésén tegnap megszavazta az e-kereskedelemre vonatkozó új, az általános forgalmi adót érintő végrehajtási szabályait, amelyek egyszerűsítik és erősítik az online termékértékesítés áfaszabályait.

A reform alapja az volt, hogy az unión kívüli cégek jelenleg nem kötelesek áfát fizetni a 22 eurót meg nem haladó, Európai Unióba érkező küldeményeik után. A napi gyakorlatban ugyanakkor ennél nagyobb értékű küldemények esetén is meg tudják kerülni a szabályokat, azaz nem fizetik be az adót. Ezzel bevételkiesést okoznak a tagállamoknak és versenyhátrányba hozzák a hasonló tevékenységet végző uniós vállalkozásokat.

Az új szabályok egyebek mellett azt határozzák meg, hogy mely esetekben kell úgy tekinteni, hogy az online piacterek elősegítik az értékesítést, és mikor nem, attól függően, hogy ők határozzák-e meg az értékesítés feltételeit, illetve hogy milyen szerepet töltenek be a fizetésben, a megrendelésben és a szállításban. Arról is részletesen rendelkeznek, hogy milyen nyilvántartást kell vezetniük azoknak a platformoknak, amelyek elősegítik termékek vagy szolgáltatások értékesítését az uniós fogyasztóknak – ez gyakorlatilag kötelező adatszolgáltatást jelent, ugyanis jelenleg ennek hiányában a nemzeti hatóságok roppant nehezen tudják csak meghatározni az áfafizetés alapját.

Továbbá biztosítják azt is, hogy 2021-től készen álljon az online termékértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokra vonatkozó, teljesen megújult áfarendszer.

Az elfogadott szabályok elősegítik az e-kereskedelemre vonatkozó, 2021 januárjában hatályba lépő új áfaintézkedések zökkenőmentes bevezetését, és a várakozások szerint hozzájárulnak majd ahhoz is, hogy a tagállamok be tudják szedni az ágazattól azokat az adókat, amelyek elmaradása jelenleg 5 milliárd eurós adóbevétel-kiesést okoz évente, ami 2020-ra 7 milliárd euróra nőhet (becslések szerint az összes gazdasági szektort tekintve – tehát nemcsak az e-kereskedelmet – 2017-ben mintegy 137 milliárd euróra rúgott a meg nem fizetett áfa mértéke).

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

Előzmények