Hitelből csillaghajót?

A svéd pénzügyi felügyelet előzetesen engedélyezte a MindArk PE AB nevű cég számára banki szolgáltatások nyújtását. Az állami hivatal jóváhagyása önmagában vajmi kevés hírértékkel bír, azonban ha hozzátesszük azt, hogy a szóban forgó vállalat egy komplett virtuális univerzum működtetésével foglalkozik, a jogosítvány megszerzése kirívóan más megvilágításba kerül.
A cég története 1995-re nyúlik vissza, amikor is a MindArk jelenlegi vezérigazgatója, a svéd Jan Welter kollegáival egy internetalapú háromdimenziós virtuális világ terveinek kidolgozásán fáradozott. Négy évvel később a projektet a hangzatos Entropia névre keresztelték, és megkezdték a platform technikai koncepcióinak kidolgozását. A cégnek meglehetősen sok nehézséget kellett leküzdenie a kezdetekben, de a vezetés kitartásának köszönhetően a virtuális univerzum 2003-ban végre elindulhatott.

A játék egyébként a távoli jövőben a kitalált Calypso bolygó körül bonyolódik, ahol a felhasználók telepesek bőrébe bújva élhetik mindennapjaikat: kereskedhetnek, bóklászhatnak az űrben, harcolhatnak és dolgozhatnak is. A „beköltözés” ingyenes, de a különféle játékhoz kapcsolódó szolgáltatások igénybevétele már virtuális pénzbe kerül, amely ugyan megszerezhető a játékban is, de természetesen valódi összegekért cserébe a folyamat jelentősen felgyorsítható – olyannyira, hogy néhány ország kormánya már lépéseket is tett a virtuális világok megadóztatása felé.
100 ezer dollár a „semmiért”
2004-ben az Entropia Universe egyik játékosa 26 500 dollárért vásárolt magának „telket”, ezzel beírva magát a rekordok könyvébe – korábban soha senki nem adott ki ennyi pénzt valamiért, ami gyakorlatilag nem is létezik. Egy évvel később egy másik felhasználó nem kevesebb, mint 100 ezer dollárt csengetett ki egy szórakoztató komplexumért, amely szintén csak virtuálisan szórakoztatott bárkit is. Az igazán meglepő fordulat az, hogy ezek a játékosok nem az eszüket vesztve költötték a pénzt, hanem annak rendje és módja szerint befektettek: a kisebb vagyont elköltő karakter 2006-ban már 100 ezer dolláros profitról számolt be.
A játékban egy abszolút fix átváltási rátát alkalmaznak: 10 virtuális dollár egy valódi amerikai dollárt ér. Ugyanakkor előmenetelünk céljából nem csupán „bevásárolhatunk” valódi pénzért cserébe, hanem a játékban használt fizetőeszközt is átválthatjuk igazi dollárra. Most már érthető, hol látta meg az igazi üzletet a MindArk: a bankalapítással saját kézbe vehetik a bankbetétkezelést, a hitelfolyósítást, az online tranzakciókat, és különféle más banki szolgáltatásokat is nyújthatnak. Fontos tehát hangsúlyozni, hogy itt nem egy játékbankról beszélünk, hanem egy valódi pénzintézetről, amely pontosan ugyanúgy fog tevékenykedni, mint bármely másik bank a világon. Egyelőre kérdés, a regisztrált 850 ezer játékos közül vajon hányan fognak úgy dönteni, hogy egy nem létező űrhajó megvásárlásához valódi banki hitelre van szükségük.

Azóta történt

Előzmények