Emotive Alert: az érző hangposta

Hirdetés

A Massachusettsi Technológiai Intézet médialaboratóriumának két kutatója által készített Emotive Alert egy olyan szoftveres hangpostarendszer, amely a hanghordozás alapján kategorizálja a hangüzeneteket, és így segíthet a címzettnek a fontos és sürgős üzenetek kiválasztásában. A program – amely mobiltelefonra vagy intelligens üzenetrögzítőre is installálható – először meghallgatja és analizálja a beérkezett üzeneteket, majd küld a címzettnek egy MMS-t, melyben smiley-val illusztrálva jelzi, hogy az aktuális üzenet mennyire sürgős, vidám, izgatott vagy formális. A hangerő változásait, a hangszínt és a beszéd gyorsaságát vizsgálja minden üzenet első 10 másodpercében, majd a mintát összehasonlítja a memóriájában tárolt érzelmi állapotokhoz tartozó „akusztikus ujjlenyomatokkal”. A különböző ujjlenyomatokat a kutatók több száz hangüzenet elemzése után hozták létre – írja a New Scientist.

A szoftver a tesztek során az izgatott és a nyugodt, valamint a boldog és szomorú között könnyedén tett különbséget, de a szövegek stílusának és sürgősségének megállapításával már problémái akadtak. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a megvizsgált beszéd gyorsaságából és hangerejéből nyert információt felhasználva a program egyszerűen megállapítja a beszélő izgalmi állapotának vagy jókedvének mértékét, de a formalitás és a sürgősség gyakran inkább az üzenet megfogalmazásában és más, személyenként változó jelekben érzékelhető, melyeket a rendszer nem vizsgál. Beszédfelismerő használatával javítható lenne ez a hiányosság, de akkor a szoftver elveszítené univerzalitását, és csak bizonyos nyelvek esetében lenne használható.

Az Emotive Alert egy általános trend részese: napjainkban a cégek egyre inkább törekednek arra, hogy érzelmi intelligenciával ruházzák fel termékeiket, és így azok érzékelni és értelmezni tudják az emberi érzelmi állapotokra utaló jeleket. Például a brit Affective Media olyan szoftvert kínál autógyártóknak, mely képes felismerni a fáradtság vagy az indulat jeleit a vezető hangjában, miközben az a navigációs rendszertől hangparanccsal eligazítást kér, és ez alapján próbálja meg felélénkíteni vagy éppen megnyugtatni a sofőrt.

A beszédalapú érzelemfelismerésnek számtalan más fontos felhasználási területe lehet: segélyhívásoknál a bejelentés valódiságának vizsgálása, telefonos állásinterjúk lebonyolításánál a jelölt reakcióinak elemzése, emberi érzelmekre fogékony droid létrehozása, börtönökben az általános stressz-szint felmérése vagy az interaktív multimédiás tartalom gazdagítása beszéd alapján történő érzelemfelismeréssel. Az új technológiának persze vannak hátulütői is, hiszen például a telemarketingesek alighanem „nagyon sürgős”-ként megjelölve próbálnák javítani üzeneteik olvasottságát.