A világ nagy részén még mindig nem rajonganak az elektromos autókért

A Munich Mobility Show tanulmánya szerint Európában és Kínában van igazán kereslet az elektromos autókra, sok országban pedig alig van ilyen jármű az utakon.

Érdekes tanulmányt végzett a Munch Mobility Show: arra voltak kíváncsiak, hogy a világ mely részén hogyan állnak az elektromos autókhoz, azok mennyire elterjedtek.

Kiderült, hogy az elektromos autók piacának több mint 70 százalékát Európa és Kína adja, sok országban pedig alig vannak ilyen járművek. 2020-ban először Európában már több elektromos autót adtak el, mint Kínában. Eddig összesen 9,9 millió ilyen autó talált gazdára.

A plug-in hibridek eladásai az EU-ban több mint 1 millió fölé emelkedve megháromszorozódtak egy év alatt, így az eladások több mint 10 százalékát tették ki. A tanulmány szerint Kínában 4,2 millió elektromos autó van az utakon, Európában 3,2 millió, Amerikában pedig 1,7 millió.

2020-ban a világjárvány okozta nehézségek ellenére is minden nagy piacon jelentősen nőtt a kereslet az elektromos autók iránt, kivéve Amerikában, ahol 6 százalékkal csökkentek az eladások.

A tanulmány szerint az eladott elektromos autók 80 és 79 százaléka működött kizárólag akkumulátorról Kínában és Amerikában, Európában viszont a plug-in hibridek népszerűsége miatt ez az arány 54 százalék. A jelentések szerint az EU azonban hamarosan gazdaságilag lehetetlenné teheti az autógyártók számára a plug-in hibridek gyártását, így is a tisztán elektromos és akkumulátoros út felé terelve a piacot.

A tanulmányban kiemelték Norvégiát: az 5 millió lakossal rendelkező ország sikernek számít elektromos autós tekintetben, ugyanis 433 609 ilyen járművet adtak el, 2020-ban több mint 105 ezret. Ezzel szemben viszont a 145 milliós lakossággal rendelkező Oroszország tavaly csak 1760-at adott el, Dél-Amerikában a 420 milliós összlakosságra jutott kevesebb mint 18 ezer új elektromos autó. Az 1,2 milliárd embert számláló Afrikában csak a Dél-afrikai Köztársaságban adtak el ilyen autót tavaly, 1509 darabot.

Sokak szerint hatalmas problémát jelent majd az elektromos autókra való átállás kapcsán a rövid hatótáv, a ritka töltési hálózat, a sok eltérő töltőtípus, az elektromos autók magas vételára, a töltéshez használt áram előállítási módjának kérdése, az elhasznált akkumulátorok kezelése; továbbá az olyan tényezők is befolyásolják a kategória megítélését, mint az, hogy egyes balesetek után a jármű gyorsan kigyullad és leég. A legutóbbi Tesla-baleset után Houston tűzoltói egyetlen autót több mint 4 órán át, több mint 114 ezer liter vízzel oltottak például – az akkumulátorok újra és újra begyulladtak. Próbálták keresni a Teslát, nem derült ki, hogy kaptak-e választ – a cég korábban azt javasolta, ilyen esetekben hagyni kell kiégni a járműveket. Az elektromos Hyundai Kona is aggasztó példa ezekre a félelmekre: sorozatosan gyulladtak ki ezek a modellek, míg a gyártó előbb azt javasolta, parkolják az autókat félreeső, lakatlan területekre, azután pedig folyamatos és globális visszahívások mellett, a hazai piacán kivonta a forgalomból a modellt a gyártó. Mások a nehézségektől függetlenül is az elektromos autókban látják a jövőt. Ezekre a kérdésekre a mostani tanulmány nem keresett választ, csak a piacokon mutatkozó keresletet vizsgálta.

Azóta történt

Előzmények