Hirdetés

Elárasztják-e Európát a régebbi kínai chipek?

Az EB gyűjti a félvezetőipari véleményeket a régebbi kínai chipek és azok dömpingje kapcsán.

Az Európai Bizottság elkezdte begyűjteni a helyi félvezetőipari véleményeket annak kapcsán, hogy Kína a régebbi generációs chipek gyártásának dömpingjébe kezdett – állítják a jól értesült források.

A folyamatot célzott konzultációnak nevezték, hogy elemezzék a régebbi chipek használatát az ellátási láncban. Az EB egyik szóvivője szerint az EU és az USA együttes intézkedésekkel léphetnek fel az esetleges függőségek vagy torzító hatások ellen.

Azt senki nem tudja, milyen eredményt hozhat a konzultáció, de az EU és Kína között nem a legnyugodtabb a helyzet, mivel előbbi igyekezne megvédeni az ágazatokat a kínai versenytől. Legutóbb például maximális 37,6 százalékot pluszdíjakat vetettek ki a kínai EV-kre.

A kereskedelmi elemzők szerint ez csak a kezdet, a helyzet elmérgesedhet. Kína például sokat fektetett a régebbi chipek gyártásának növelésébe, állami támogatással. Erre az elemzők szerint azért is volt szükség, mert az amerikai tiltások révén korlátozva vannak a fejlett chipek gyártása és vásárlása terén. Azt mondják, hogy rövid távon Kína befektetése csökkenti a függőségét a külföldi chipekkel szemben – ugyanakkor nyugaton aggódnak a hosszú távú következmények, a túlkészletek miatt (pedig autókba és háztartási gépekbe sokszor komoly hiány volt chipekből).

Margrethe Vestager már áprilisban egy lehetséges vizsgálatról beszélt a régi chipek kapcsán, miután amerikai vezető politikusokkal találkozott. Kiadott az EB egy 712 oldalas jelentést is a támogatási rétegekről, amelyeket a kínai kormány nyújt az ottani cégeknek.

Az ügy érzékenysége miatt a források a háttérben kívánnak maradni, de azt mondják, alapvetően ténykereső akció ez az EB részéről, nem pedig olyan biztonsági intézkedés, mint amit az USA-ban látni. Az EB kíváncsi, hogy az ipari cégek honnan szereznek chipeket, a chipcégek termékei és árai érdeklik, beleértve a kínai versenytársakét is.

Az ASML számára Kína ilyen irányú terjeszkedése egyébként fontos bevételi forrás, ami enyhítheti az amerikai korlátozásokat, amiket a fejlettebb technológiákra vetettek ki.

Míg az Infineon, az STMicroelectronics vagy az NXP mind autókhoz és elektromos infrastruktúrához is gyártanak chipeket, így versenybe kerülnek a kínai felekkel – ugyanakkor ők maguk is tevékenykednek Kínában.

Elemzők szerint nem biztos, hogy az európai ipari, repülős, autós, egészségügyi, technológiai vagy energiapiaci cégei elárulják, régi kínai chipeket használnak-e – ráadásul sokszor fogalmuk sincs erről, mivel a chipgyártás és -csomagolás sokszor több lépcsős, határokon átnyúló folyamat.

A kínai EV-k büntetővámját ellenző német autógyártók mindenesetre már a világjárvány óta mondják, hogy a chipes beszállítóknál kínai és Kínán kívüli gyártásra egyaránt igényt tartanának.

Azóta történt

Előzmények