Egyre népszerűbb a távkonferencia

Természetes következménye volt a 2001-es terrortámadásnak, hogy a vállalatok visszafogták üzleti utazásaikat, és azok egy része helyett telefonos vagy videokonferenciákat szerveztek az egymástól távol dolgozó vezetők, szakemberek között. A cégeket költségcsökkentésre késztető gazdasági visszaesés és az Ázsiában tavaly év elején feltűnt SARS-járvány további lökést adott az új technológia terjedésének. A kérdés az elmúlt hónapokban az volt, vajon a repülőgépek utazóközönségének erősebb kontrollja, a járványveszély csökkenése és a nekilendülő gazdasági növekedés hatására visszatérnek-e a cégek korábbi üzleti utazási szokásaikhoz, vagy kitartanak a távkonferenciák mellett - írja a The Economist.

Hirdetés

Úgy tűnik, a nehéz időkben megszokott lehetőség belopta magát a vállalatok vezetőinek szívébe. Az egyesült államokbeli Wainhouse Research felmérése szerint a virtuális üzleti konferenciák összes formája megtartotta helyét a menedzserek, a szakemberek kommunikációjában. A megkérdezett cégvezetők a telefonálás és a személyes találkozás közötti formaként tartják számon ezeket, amelyek legfőbb előnye nem is az utazási költségek lefaragása, hanem az időmegtakarítás. Az amerikai MCI felmérésében a cégvezetők 69 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az időmegtakarítás miatt kedveli a távkonferenciákat és csak 37 százalékuk említette első helyen a költségtakarékosságot. A két szempont egyformán lényeges lehet, véli Ira Weinstein, a Wainhouse szakértője: "a videokonferencia kiváló eszköz a második találkozásra az első kézfogás után" - mondja.

A leggyorsabban terjedő megoldás a technológián belül a webkonferencia, amelyben a beszédkapcsolat kiegészül egy az interneten át küldött, webböngészővel kezelhető vizuális prezentációval. Ennek igénybevétele 40 százalékkal bővült tavaly az USA-ban és kezdi kiszorítani a csak telefonos audiokonferenciákat. Legnagyobb előnye, hogy nincs hozzá szükség semmilyen speciális berendezésre, elegendő egy telefonvonal és a mindenki asztalán megtalálható PC.

A webkonferenciák technológiájának vezető szolgáltatója az Egyesült Államokban 67 százalékos piaci részesedéssel a WebEx, amely 2,6 millió dolláros 1999-es árbevételét 189 millióra növelte 2003-ra. A dologban lévő üzleti lehetőségek felkeltették a Microsoft érdeklődését is. A redmondi óriás nemrégen jelentette be, hogy az MCI-jal közösen, Live Meeting néven webkonferencia-szolgátatást indít. Ehhez ugyan még egy tavaly felvásárolt vállalkozás technológiáját használják, ám ha ezt a képességet is beépítik a Windows operációs rendszer következő generációs változatába, akkor megnézhetik magukat a távkonferencia-biznisz kisebb szolgáltatói.

(*) Nem csökkent a távkonferenciák népszerűsége, pedig manapság jobban megengedhetik maguknak az üzleti utazásokat a vállalatok, mint egy évvel ezelőtt.

Azóta történt

Előzmények