Dugómentes stockholmi belváros

A két hónappal ezelőtt, január 3–án, kísérleti jelleggel elindított stockholmi forgalmcsökkentő rendszer az előzetes adatok alapján 25%-kal mérsékelte a forgalmat, napi 40 ezerrel növelte a tömegközlekedésben részt vevő utasok számát és rendkívüli mértékben visszaszorította csúcsidőben a dugók kialakulását, röviden így foglalható össze az a gyorseredmény, amit az IBM a napokban tett közzé.

A radikális megoldást fővállalkozóként megtervező, kifejlesztő és üzemeltető IBM a Svéd Nemzeti Közútfelügyelettel és Stockholm város önkormányzatával szoros együttműködésben indította el a kísérleti rendszert a belváros 24 négyzetkilométeres területén. A pontosan és eredményesen működő rendszer gyakorlati megvalósítása érdekében az IBM tanácsadóit, kutatóit és technológiai szakembereit is bevonták a projektbe.

Hirdetés

A stockholmi Európa legnagyobb városi környezetben telepített, mikrohullámú azonosításra épülő forgalomirányító rendszere. A kiválasztott technológiával a városvezetés napszakok szerint változó forgalmi díjat vethet ki az úthasználókra, közvetlen beszedési számlákat nyithat a vezetők számára és hatékonyabbá teheti a közutak üzemeltetését.

A kísérleti rendszer bevezetése óta eltelt egy hónap eredményei:

  1. Napi 100 ezer járművel, azaz 25%-kal csökkent a forgalom a kordon pontjainál
  2. Napi 40 ezerrel nőtt a vonattal közlekedők és a tranzitutasok száma
  3. Rendkívüli mértékben visszaesett a csúcsidőben észlelt forgalmi dugók száma
  4. Nem kellett jelentősebb forgalomelterelést foganatosítani
  5. A növekvő átlagsebesség miatt módosítani kell a belvárosi buszok menetrendjét
  6. 29%-kal mérséklődött a szabálytalan parkolásért kirótt büntetések száma
  7. A program első napja óta hétfőtől péntekig, reggel 6:30 és délután 18:30 között zavartalanul működő automatikus rendszer mintegy 350 ezer jármű elhaladását regisztrálta naponta.

A város három célt kíván megvalósítani a forgalomcsökkentő rendszerrel: 10-15%-kal mérséklődjön a csúcsidei forgalom a belvárosban; javuljon a város busszal és autóval való megközelíthetősége; tisztább legyen a környezet. A forgalmi díj Svédországban nemzeti szintű adó. A befolyó bevétel visszakerül a stockholmi régióba, ahol a tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordítják az összeget.

A kordonalapú stockholmi rendszerben 18 sorompó nélküli ellenőrzési pont működik, út menti jelzőfényekkel és járműazonosító kamerával. A díjfizetős zónába be- és onnan kilépő gépkocsikra napszaktól függően vetik ki a díjat, amely csúcsidőben a legmagasabb és napi szinten nem haladhat meg egy bizonyos maximális értéket (kb. 1600 Ft). A fizetés többféle módon történhet. Az egyik módszer a közvetlen beszedés, amelyet a vezetőknek kölcsönzött elektronikus címke felismerése indít el a rendszerben. A címke nélküli járműveket kamera és rendszámfelismerő technológiák segítségével azonosítják. Ez utóbbi eszközöket a címkeleolvasás ellenőrzésére, valamint a nemfizetőkkel szemben indított behajtási eljárásnál szükséges bizonyítás során is felhasználják. A transzponder nélküli vezetők a banki Giro rendszeren, az interneten, vagy kiskereskedelmi egységeken (pl. éjjel-nappalikon) keresztül bonyolíthatják le a díjfizetést.


Belépési pontok a fizetős zónába

A gépkocsiba szerelt transzponderek használatával megbízhatóbb a rendszer találati aránya és gazdaságosabb a háttérfeldolgozás, mint az ilyen egységek nélküli díjfizető rendszerek esetében. Ez a megoldás a napszak szerint változó díj kivetését és az áthaladást követő automatikus beszedést is megkönnyíti.

A program előkészítését már évekkel ezelőtt megkezdték. Elsőként a város vezetése járult hozzá a díjfizető rendszer kísérleti üzeméhez, 2003. június 2-án. Ezt követte a Svéd Nemzeti Parlament jóváhagyása 2004. június 16-án. Az IBM 2004. július 9-én kapott szerződéses megbízást a rendszer megtervezésére, megépítésére, bevezetésére és üzemeltetésére. Az előkészítés során a svéd kormány és a stockholmi önkormányzat jelentős tömegközlekedési beruházásokat hajtott végre: 12 expressz-buszjáratot, 18 meghosszabbított útvonalú buszjáratot indított és 1800 új parkolóhelyet létesített a belváros határain kívül eső megállóknál.

A Svéd Nemzeti Közútfelügyelet és az IBM mellett az alábbi szervezetek vettek illetve vesznek részt a rendszer kidolgozásában és üzemeltetésében: Q Free (az utak mellett telepített berendezések és az elektronikus címkék szállítása), Manpower (a call center személyzetének biztosítása), a Svéd Posta (nyomtatási szolgáltatások és az elektronikus címkék disztribúciója), Reitan (kiskereskedelmi egységekben történő fizetés), Nordea (fizetési szolgáltatások).
 
A Stockholmban kísérleti jelleggel bevezetett forgalomcsökkentési díjról a város angol nyelvű honlapján olvashatóak további részletek. A 2006. július 31-ig tartó 7 hónapos kísérleti program után a stockholmiak szeptember 17-én népszavazással döntenek a rendszer tartós bevezetéséről.




A kisérleti rendszer elemei [+]

  • Kapcsolódó cégek:
  • IBM

Azóta történt

Előzmények

  • Az IBM büszke a vonalaira

    A ma használatos chipgyártási technológiákban több a tartalék, mint azt korábban gondolták, ezt bizonyítják a baktériumnyi szélességű csíkok.

  • IBM-szerverekkel erősít a Nemzeti Bank

    A több mint 270 millió forint összértékű hardverbővítés során 180 BladeCenter kiszolgálót telepít a nyertes Polygon Kft.

  • Ingyen adja az adatbázis-kezelőt az IBM

    A DB2 adatbázis-kezelőt kiegészíthetjük az IBM szintén ingyenes alkalmazásszerverével is, így máris kész a komplett webes környezet - ingyen.