Akkor már késő lesz, ha a drónok miatt emberek halnak meg

Ahogy az várható volt, a drónok szabályozásával kapcsolatos hosszú tétlenkedés csak akkor fog megtörni, ha ezek az eszközök oly mértékben elterjednek, hogy az már előhozza az alkalmazásukban rejlő biztonsági kockázatokat is.

Hirdetés

E héten ennek lehettünk tanúi. A hét elején az egyik varsói repülőtéren egy civil drón majdnem balesetet okozott, mivel a légi közlekedésben már szinte érintésnek számító 100 méteres távolságon belülre került egy utasszállító géphez, amelyen több mint száz utas tartózkodott. Ha egy kis repülő eszköz ilyen közel kerül egy repülőgéphez, akkor könnyen előfordulhat, hogy belesodródik a hajtóműbe, ami viszont végzetes katasztrófát okozhat.

Tegnap a londoni Heathrow repülőtéren állt elő vészhelyzet, amikor egy Airbus A320-as szárnyától hat méterre jelent meg egy civil drón. És ez már nem az első eset volt, a brit légi felügyelet (Civil Aviation Authority – CAA) jelentése szerint az Egyesült Királyságban 2014 márciusa és 2015 márciusa között hat további hasonló incidenst regisztráltak – a légi közlekedés veszélyeztetése egyébként nem játék, Nagy-Britanniában akár öt év börtön is kijárhat érte.

Az ilyen esetek egyébként felgyorsították a szabályozások megalkotását az utóbbi években – Németországban például másfél kilométeres tiltott zónát hoztak létre a drónok számára a repülőterek körzetében –, de ez még mindig új jelenség, a gyakorlatban kell tesztelni az alkalmazásukat, illetve (ami sokkal nehezebb) be is kell tartatni a tiltásokat.

Magyarországon is folyik már a szabályozás kidolgozása, de uniós szinten még jobban el vannak maradva – pedig az EU-s jelentések is rámutatnak, hogy több tízmilliárdos piacot jelenthet a következőt 10-20 évben a drónokhoz kapcsolódó üzlet, amit serkenteni kell, de szigorúan szabályozni is, mivel a rengeteg előnyt hozó technológia számtalan új kockázati elemet is hoz magával – egészen biztosan sok olyat is, amit ma még nem is lehet előre látni.

Azóta történt

Előzmények