Digitális kultúra néven új tantárgy érkezik a közoktatásba

A tervek biztatóan hangzanak, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az új tantárgy bevezetésével épp az a cégvezető nyerheti a legtöbbet, aki tanácsadóként részt vesz a NAT reformjában.

Digitális kultúra néven várhatóan új tantárgy is bekerül angolszász mintára a hazai köznevelés repertoárjába – tudta meg a Magyar Nemzet a megújuló Nemzeti alaptanterv szakmai előkészítésében részt vevő Major Gábortól. Az alkotópedagógiai tananyagok fejlesztésével foglalkozó Makerspace.hu ügyvezetője azt mondja, a szakképzésben is hangsúlyos szerephez fog jutni a digitális alkotás: uniós forrásból országszerte 60 alkotóműhelyben gyakorolhatják majd a diákok például a lézervágást, robotikát, 3D-s tervezést és nyomtatást, elektronikai programozást vagy éppen a digitális varrást.

„A feladatok mindig valamilyen kerettörténet köré épülnek, legutóbb például egy „okosvárost” építettek fel általános iskolás gyerekek, mégpedig úgy, hogy ők maguk találták ki, milyen létesítményekre van szükség, megtervezték, majd egy terepasztalon lemodellezték az egészet, ráadásul mindehhez különböző mikroelektronikai elemeket (szenzorokat, motorokat, vezérlőegységeket) használtak, hiszen a feladatok során az elektronika és robotika alapjait is elsajátítják. Nagyon fontosnak tartjuk a szakmaközi tudásátadást és a széles látókört, hiszen a digitalizáció és automatizálódás minden szakterületet érint” – ismertette munkájukat Major Gábor.

A Makerspace.hu tananyagait mérnökökkel együttműködve a pedagógusok fejlesztik, és a cég saját táboraiban, szakkörein tesztelik, finomítják őket. A tizenöt különböző tematikájú (például Jövő városa, Szuperhősök, Mesterséges intelligencia) pedagógiai csomagból három készült el angol és magyar nyelven, amelyek mindegyike tartalmazza a tanári kézikönyveket, munkafüzeteket, digitális segédanyagokat és az alkotómunkához szükséges alapanyagokat.

„Az első megrendelőink magán- és egyházi fenntartású iskolákból érkeztek, de bízom benne, hogy rövidesen az állami köznevelési és szakképzési intézményekben is tudunk mintaprogramokat indítani, bár tény, hogy egyelőre inkább szakköröket, táborokat, tanórákon kívüli foglalkozásokat tudunk támogatni. Ez remélhetőleg hamarosan változni fog, mert a 2020-ban bevezetendő új Nemzeti alaptantervben angolszász mintára várhatóan meg fog jelenni a Digitális kultúra nevű új tantárgy, a mi tananyagaink pedig tökéletesen illeszkednek ehhez a koncepcióhoz” – hangsúlyozta az ügyvezető.

„Több centrum jelezte már, hogy kísérleti jelleggel várhatóan már az ősszel induló tanévben elkezdik használni a tananyag-csomagjainkat. Mindehhez elengedhetetlen a pedagógusok képzése is, hiszen az új eszközök használatát és az alkotó pedagógia alapjait egyaránt el kell sajátítani. Százötven pedagógus már megtapasztalta, mennyire inspiráló ilyen közegben dolgozni. S mire a projekt a végéhez ér, akkorra komoly országos hálózata lesz a műhelyeknek, amik várhatóan a települések és a környező vállalatok duális képzésébe is szervesen bekapcsolódnak” – jegyezte meg Major Gábor.

Azóta történt

Előzmények