Digitális boncolás

A világ különböző államaiban, a különböző oktatási intézményekben eltérően állnak hozzá ahhoz az iskolai gyakorlathoz, hogy a biológia tanítása közben a diákok kisebb állatok boncolása révén szerezzenek meg bizonyos alapismereteket; van, ahol kötelező, van, ahol megengedik, van, ahol tiltják.

Az Egyesült Államok tagállamaiban része a tananyagnak ez a gyakorlati oktatás, ám ez ellen a harcos állatvédők már jó ideje tiltakoznak. E küzdelem egyik módjáról tudósított a hét végén az AP hírügynökség nyomán több lap is, amikor arról számoltak be, hogy Nyugat-Virginiában egy állatvédő szervezet az egyik középiskolának követésre felszólító mintaként egy olyan szoftvert ajándékozott, amellyel virtuális boncolást lehet végezni, így ezek után a kisállatokat meg lehet kímélni, a diákokat pedig nem kell „sokkolni” a boncolás valós, véres részleteivel, ugyanakkor e tanulók előírt kötelezettségeiknek is eleget tudnak tenni.

Hirdetés

Marilyn Grindley, az Társaság az Állatokkal Szembeni Kegyetlen Bánásmód Megelőzéséért (Society for the Prevention of Cruelty to Animals – SPCA) nevű szervezet ohiói tagja a Reuters tudósítójának elmondta, hogy az általuk felajánlott szoftver (Digital Frog) segítséget nyújt azoknak a diákoknak, akiket taszít a boncolás, s emellett pénzt takarít meg az iskoláknak is. Ám akadt olyan tanár, aki azt állítja, hogy a műveletet nem lehet digitálisan kiváltani, a valódi szövetek tapintását, szagát, látványát egy szoftver nem adhatja vissza: „Olyan ez, mintha valaki úgy akarna kertész lenni, hogy nem érinti meg a sáros földet” – nyilatkozta Christopher Perillo, wisconsini oktató.

Az állatvédők komoly érvként használják a költségcsökkenést, mivel – mint állítják – egy disznó 25, egy béka 6 dollárba kerül a Wheeling Park középiskolának, melynek most a nevezett szoftvert adományozták: ez az iskola csak békákra 1000 dollárt költ évente, míg a boncolást imitáló szoftver 1500 dollárba sem kerül. Tájékoztatásuk szerint nem csak a Digital Frog áll rendelkezésre, már jó néhány ilyen program létezik (például a Froguts, a Froguts Inc., valamint a V-Frog, a Tactus Technologies fejlesztése). Az állatvédők komoly munkát folytatnak annak érdekében is, hogy az iskolák kedvezményes, diszkontáron kaphassák meg a szoftvereket.

Hasonló törekvések és tárgyalások az USA több államában is zajlanak már, mely egyébként is egy folyamat lecsengéseként értelmezhető, mivel 1982-ben az Egyesült Államok 127 egészségügyi oktatási intézményé közül még 107-ben használtak valódi állatokat szemléltetésre, ám ma a 154 intézményből már csak 8-ban. A javasolt kiváló szoftverek pedig egy digitális szike segítségével, beépített animációkkal, tesztekkel talán még hasznosabbak is a valódi boncolásnál – véli egy kutató, dr. John Pippin, aki szerint az emberi test boncolását valószínűleg sosem váltja ki az informatika – s véleménye szerint az emberi testek boncolására etikai okokból is szükség van –, ám az állati életek oktalan pazarlásának valóban véget vethetnek a Digital Froghoz hasonló szoftverek.

Előzmények

  • Egy tudományos YouTube

    A SciVee oldalán kutatási összefoglalókat szövegesen és videón is meg lehet jelentetni.