Rosszul sült el a ZoneAlarm megtévesztő reklámja

Mindazok (és ilyenek sokan vannak), akik a Check Point ZoneAlarm nevű védelmi programjának ingyenes verzióját használják, a napokban meglepődve tapasztalhatták, hogy a szoftver egy felugró ablakban – a hamis, fertőző programok módszereihez kísértetiesen hasonló módon – arra figyelmeztet, hogy a felhasználó gépén „talán” vírus található, s e probléma megoldása csakis az lehet, hogy ha az illető feltelepíti a cég fizetős védelmi programját.

Az egyébként valóban jó minőségű ingyenes verziót azok használják, akik tűzfalat szeretnének a gépükre, de ezért nem tudnak, vagy nem akarnak fizetni. A ZoneAlarm ingyenes változata a fizetőshöz képest valóban szegényes, ám az alapfunkciók ellátására tökéletesen alkalmas. A program használatához hozzátartozik, hogy időről időre felhívja a figyelmet arra, hogy jobban járnánk, ha a teljes változatot is megvennénk, ám a ritkán megjelenő pop-upok nem túl zavaróak, és igazán méltányos árnak számítanak az ingyenes használat fejében.

A mostani akció azért háborította fel a használókat, mivel nem a szokásos semleges reklámüzenet jelent meg („tudunk jobbat is, olcsó, telepítsd inkább azt”), hanem egy, a crackerek módszereiből ismerős figyelmeztetés, mely szerint a gépünkön lehet, hogy a manapság egyik legveszélyesebbnek és legelterjedtebbnek számító ZeuS trójai is ott van, melyet például a banki adatok lopására is felhasználnak, így ha nem vesszük meg ZoneAlarm teljes verzióját, akkor a ZeuS-szal szemben nem lesz védettségünk.

ZoneAlarm

A lépés etikussága alapvetően kétségbevonható, hiszen a ZoneAlarm általában tűzfalként működik a gépeken, emellett a legtöbbször van mellé telepítve egy vírusvédelmi program is, vagyis a tudatos felhasználók nem is értették, hogy mi ez az üzenet. A panaszok így nyilvánvalóan arra vonatkoztak, hogy miért veszi át a Check Point a crackerek rámenős és hazug módszerét.

A háborgásokra reagálva a vállalat kiadott egy közleményt, melyben visszautasítják a vádakat, és arról beszélnek, hogy a figyelmeztetés célja mindössze az volt, hogy a lehetséges veszélyekre felhívják a figyelmet.

A Check Pointnak, ha szó szerint, aprólékosan nézzük a történteket, akár igaza is lehet. A felugró ablakban ugyanis az szerepel, hogy „Lehetséges, hogy az Ön számítógépe veszélyben van”, utána pedig – összekötve valóban nincs a két információ – a vírus rövid leírása következik. Ám, amint a képen is látszik, a tájékozatlan felhasználó nyilvánvalóan figyelmen kívül hagyja, hogy „lehetséges”, és tényként kezeli a fertőzöttséget.

„Ügyes” húzás, mondanák mifelénk, de hogy igencsak az etikusság határán billeg – inkább odaát –, az is bizonyos. És ezen nem változtat a Check Point közleményének szövege, mely a felhasználók iránti elkötelezettségről beszél, illetve hasonló marketingfordulatoktól hemzseg. Egy ez ügyben indított fogyasztóvédelmi pert a cég valószínűleg megnyerne (vagy nem), de hát nem is ez a lényeg, hanem a bizonyos felhasználóknál fellépő félreértés kihasználásának szándéka, s ezt egy komoly cég nem engedheti meg magának.

Frissítés: A Check Point a  felháborodás hatására a Twitteren(!) jelezte, hogy leállítják a felugró ablak formájában megjelenő kampányukat, mivel sokan nehezményezték, hogy félreérthető.

Előzmények