Az oktatók védekeznének a ChatGPT ellen

Egy most körvonalazódó problémára keresik a választ az új fejlesztéssel.

Az elmúlt hónapok egyértelmű slágere volt a ChatGPT, melynek lehetőségeiről a novemberi publikussá tétele óta milliók győződhettek meg, és számtalan területen már el is kezdték a tesztelését.

Hirdetés

De sok aggály is felmerült az AI-vel megtámogatott szöveggenerálóval kapcsolatban, és ezek közül az egyik legmegalapozottabb – ezt több kísérletben is bizonyították már –, hogy a ChatGPT segítségével viszonylag könnyen előállíthatók szinte hibátlan szövegek bizonyos iskolai feladatok megoldására. Ez jelenleg a szövegbázis miatt még csak angolul produkál meggyőző eredményeket – ott viszont nagyon is –, de ahogy a szoftver egyre nagyobb mintákon egyre „okosabb lesz”, ez a minőség más nyelveken is elérhető lesz.

Mindez jogos aggodalommal töltötte el az egyetemi szféra oktatóit, akik attól tartanak, hogy a számonkérés írásos fajtáinak egy része funkcióját veszti, ha a hallgatók a feladatokat gyakorlatilag egy gombnyomással megoldhatják, és géppel készült házidolgozatokat produkálnak majd.

Erre a lehetőségre a Stanford oktatói is reagáltak, akik közölték, hogy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy szoftveresen generált szövegeket ugyancsak szoftveresen ki tudják szűrni. Egy kutatócsoport javaslatot tett egy DetectGPT-nek elnevezett módszer kifejlesztésére. Az elgondolás csak roppant szűkszavúan kifejtett alapja, hogy az LLM-mel (large language model) generált szövegeknek vannak olyan matematikailag meghatározható valószínűségi jellemzői, melyek alapján feltehetően el lehet különíteni őket az ember által készítettektől. A kutatók már jó eredményekkel tesztelték a módszert, de részletesebb tájékoztatást csak későbbre ígértek.

Azóta történt

Előzmények