Hirdetés

A jövő: arcról olvasó chatbot az ügyfélszolgálaton

Nadiát eredetileg a fogyatékkal élők támogatására fejlesztették ki, de a mögötte lévő technológia biztosan népszerű és keresett lesz máshol is.

Hirdetés

Ígéretes vállalkozásba fogott egy új-zélandi startup: egy olyan „virtuális ügyfélszolgálatost”, chatbotot fejlesztenek, melynek nemcsak emberi megjelenést adnak a képernyőn, hanem képessé tették arra, hogy a vele beszélgető ember arcán felismerje az érzelmeket, az érzelmi változásokat – céljuk, hogy humanizáltabbá tegyék a gép-ember interakciót.

A Soul Machines munkatársai nőneműnek tervezték a szóban forgó botot, mely a Nadia nevet kapta. Nadia webkamera segítségével azonosítja emberi partnere arcán az érzelmeket – ezt a képességét a kutatók érzelmi intelligenciának (emotional intelligence – EI) nevezik. Az EI éppúgy képes tanulni saját gyakorlatából, mint a hasonló kutatásokban a mesterséges intelligencia (artificial intelligence – AI): minél több emberrel lép interakcióba, tudása annál mélyebb és kifinomultabb lesz, egyre több érzelmi megnyilvánulást egyre több változatban képes felismerni. Minderre azért van szükség, hogy a chatbot az emberi partner érzelmi állapotához szabja saját válaszait.

A Soul Machines vezetője és technológiai alap legfőbb biztosítója Mark Sagar, aki az Aucklandi Egyetemen is tanít. Ő ezen a szakterületen egyáltalán nem kezdő, nevét jól ismerik, hiszen az Avatarban és a King Kong filmben produkált valósághű arc-animációiért kétszer is megkapta a tudományos Oscar-díjat. Nadia is roppant emberi – s persze vonzó és szép arca van –, és ezt a hatást azzal erősítették fel, hogy Cate Blanchett kölcsönözte neki a hangját.

A projekthez a Soul Machines állami támogatást is kapott, az ausztrál kormány volt az elsődleges megrendelő, ugyanis kiemelt felhasználási célnak a fogyatékkal élők megsegítését tekintik: az érdeklődő felhasználót az országos fogyatékosügyi biztosítási rendszerbe (National Disability Insurance Scheme – NDIS) való belépéskor Nadia fogadja, és igyekszik kalauzolni a rászorulókat. A bürokrácia lassúsága és bonyolultsága egy átlagember számára is gondokat okoz, és különösen így van ez a fogyatékkal élőknél: számukra egy jól megtervezett technológia, szoftver óriási segítség.

Ugyanakkor ez csak az első felhasználási terület, a Soul Machines szakemberei már dolgoznak azon, hogy különféle felhasználási módokra, különféle szolgáltatási és ipari területekre speciális chatbotokat fejlesszenek ki.

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

Előzmények