A vámokról szólhat az idei CES

Önvezető autók, tech újítások? A jelentések szerint az idei CES rendhagyó módon nagyrészt a vámokról szól majd.

A CES-en idén is bemutatják a tech cégek és az autógyártók a legújabb fejlesztéseiket, a Las Vegasban tartott rendezvény hivatalosan holnap kezdődik el. Az elemzők ugyanakkor arra számítanak, hogy a show idén nagyrészt egy szokatlan témáról, a vámokról szól majd.

Az esemény az egyik legnagyobb, amin gyártók, elemzők, beszállítók összegyűlnek, napok múlva pedig beiktatják Donald Trumpot, aki nagy vámokat ígért a kanadai, mexikói, kínai és egyéb importok ellen is. Az ágazatokban nagy az aggodalom, hogy a cégek és a fogyasztók költségei is jelentősen megemelkednek.

Az elemzők szerint így kiemelt téma lesz a vámok kérdése a CES-en, és eddig is minden beszélgetés során felmerült – így a vezetőségeknek kezdeniük kell valamit a kérdéssel.

Az idei CES-en egyébként főszerepet kaphat az AI, a nyitóbeszédet is az NVIDIA vezérigazgatója tartja. Bár hivatalosan az AI kapja a főszerepet, a szakemberek szerint valójában a vámok lesznek előtérben és mindennek a középpontjában – a cégeket pedig a beszállítók leváltására, a gyártás USA-ba költöztetésére kérhetik. Mindezek idő- és költségigényesek, de adott esetben elkerülhetetlenek. A Honda például a mexikói termelésének 80 százalékát küldi az USA-ba, de már most a gyártás USA-ba költöztetését fontolgatja, ha a vámok véglegessé válnak. Mivel az USA-ban eladott új autók közel fele (és a legtöbb alkatrész) nem ott készül, ezért az európai autógyártók is jelentős nyereségtől eshetnek el, ha életbe lépnek a tervezett vámok.

Trump ezen felül azt ígérte, hogy visszavonja azokat az irányelveket, amelyek az EV-k terjedését segítenék – ugyanakkor az EV-k iránti kereslet már így is gyengébb a vártnál, gyakorlatilag csak Kínában áll jól az ágazat. A jelentések szerint a legtöbb beszállító közel nulla haszonnal dolgozik már, a költségterveiket pedig radikálisan át kell most alakítaniuk.

Azóta történt

Előzmények