Csak akkor kövessenek a neten, ha beleegyeztem ebbe

A mindinkább az internetes piac jövőbeli üzleti modelljének tűnő célzott, személyre szabott hirdetési rendszer egyik szereplője, illetve az általuk alkalmazott módszer váltott ki vitát a napokban Nagy-Britanniában.

Tegnap egy, az internetes stratégiák kutatásával foglalkozó alapítvány, az FIPR (Foundation for Information Policy Research) nyílt levelet juttatott el Richard Thomas információs biztoshoz, melyben arra hívják fel a figyelmet, hogy véleményük szerint a Phorm nevű, online hirdetésekkel foglalkozó cég tevékenysége törvénytelen. A Phorm – melynek módszereivel kapcsolatosan kifejezte már aggályait a Trend Micro biztonságtechnikai cég is – szerződést kötött a három nagy brit internetszolgáltatóval (BT, Talk Talk, Virgin) egy olyan hirdetési szisztéma működtetéséről, amelyben a felhasználók online tevékenysége alapján testre szabott hirdetéseket küldenének az egyes számítógépekre, de az FIPR úgy ítéli meg, hogy a cég módszere megsérti a 2000-ben elfogadott, a nyomozati jogkörökről szóló törvényt (Regulation of Investigatory Powers Act), mivel illegálisan jutnak a fogyasztókról szóló adatokhoz. Az érintett cég és a szolgáltatók a törvény szövegének ezt az értelmezését tagadják.

Az alapítvány nyílt levelében amellett érvel, hogy a folytatott gyakorlat (a felhasználók webes tevékenységének követése, a meglátogatott weboldalak és keresőszavak tárolása, valamint az ezen alapuló profilalkotás) következtében a Phorm érzékeny személyes adatok birtokába juthat, melyeket a felhasználók beleegyezése nélkül szerez meg, s melyekkel könnyen vissza is lehet élni (például csekély munkával ki lehet deríteni a valódi személyazonosságot). Véleményük szerint ez olyan, mintha a posta minden levelünket kibontaná, hogy személyre szabott reklámleveleket küldhessen – úgy gondolják, az ilyen tevékenység csak akkor törvényes, ha minden fél hozzájárul, az oldaltulajdonosok is, a felhasználók is. (A Facebook közösségi oldal is hasonló hirdetési szisztémát működtet, ám ott kikérik a felhasználók előzetes beleegyezését.) Az FIPR azt igyekszik elérni, hogy a belügyminisztérium vizsgálja felül szakvéleményét, melyben az áll, hogy a Phorm törvényesen működő szolgáltatás.

A nagy port felvert ügyben megszólalt Sir Tim Berners-Lee, a web „atyja” is, aki szintén kétségeit fejezte ki a Phorm tevékenységét illetően; mint a BBC-nek nyilatkozva elmondta, nem szeretné, ha a biztosítótársasága azért emelné meg az életbiztosítása díját, mert ő a rákról szóló cikkeket, könyveket keres a neten. Berners-Lee szerint a keresési adatok, az online tevékenységről szóló információk, melyeket a szolgáltató elad a hirdetési cégnek, nem az ő tulajdonát képezik: „Ezek az enyémek, nem vehetik el. Ha valaki fel akarja használni őket valamire, akkor először velem kell tárgyalnia erről. Bele kell egyeznem, s meg kell tudnom, hogy mit kapok értük”.

Azóta történt

Előzmények