Mivel egyre többen aggódnak amiatt, hogy a BNPL nevű „vásárolj most, fizess később” trend nagy mértékű terjedése veszélybe sodorja a fogyasztókat, az amerikai fogyasztók pénzügyi védelméért felelős CFPB öt nagy BNPL-cégtől kért be adatokat, azok üzleti gyakorlatairól.
Az Affirm, az Afterpay, a Klarna, a PayPal és a Zip egyaránt kötelesek adatokat szolgáltatni a hatóságnak: mind olyan BNPL-szolgáltatást kínálnak, ami révén több részletben fizethet ki valaki termékeket. Főleg az online vásárlási lázzal együtt terjedt el ez a trend.
A CFPB-t aggasztja, hogy míg a fogyasztók adósságot gyűjtenek, addig a cégek adatokat halmoznak. Éppen ezért most adatokat kér a kockázatokról és az előnyökről. A hatóság szerint a fogyasztó azonnal megkapja ugyan a terméket, de ezzel együtt egyből adóssá is válik.
Egy szeptemberi Credit Karma felmérés szerint a BNPL-t használó amerikai fogyasztók harmada késett már a részletfizetésekkel.
A fentebb említett cégek alapvetően mind azt reagálták, hogy üdvözlik és támogatják a megfelelő szabályozásokat, amik elősegítik az átláthatóságot és előnyösek a fogyasztók számára.
A CFPB októberben az Amazon, Apple, Google, PayPal, Square, Meta cégektől kért be adatokat arról, hogyan gyűjtik és használják a fogyasztói fizetési adatokat.
A hatóság állítólag politikai nyomásra készül arra, hogy lefülelje a piaci visszaéléseket, és segítsen a fogyasztói pénzpiacon a versenyt felpörgetni. A hagyományos pénzügyi szereplők üdvözölték a hatóság lépését.