BKK/T-Systems: a ló másik oldala

A hét elején még úgy nyilatkoztak: csak okos embereknek való az okostelefon - szombaton bocsánatot kértek, de még hogy!

Szombaton is folytatódott a BKK weboldala elleni támadássorozat, ennek eredményeképpen bizonytalan időkre elérhetetlenné vált a honlap és a BKK Futár rendszere is. Mivel a bkk.hu nélkül a webes bérletek sem voltak elérhetőek, ezért válságintézkedéseket hoztak, először azt az ukázt kapták az első ajtós felszállású üzemben dolgozó buszsofőrök, hogy bemondásra is fogadják el az ilyen szelvényeket, aztán ez gyorsan változott, végül a BKV vezérigazgató-helyettese oldotta fel a helyzetet azzal, hogy visszavonásig felfüggesztette a sofőrök ellenőrzési kötelezettségét ezeken a járatokon.

A szombat azonban nemcsak amiatt fontos, hogy a fentiek fényében egyértelművé vált, a BKK elektronikus jegyrendszere jelen formájában továbbra sem elfogadható, stabil megoldás. Hanem azért is, mert a BKK és a T-Systems vezetőitől is kaptunk egy-egy bocsánatkérés-félét olyan elképesztő mondatokkal, mint a rendszer fejlesztőcégének vezérigazgatója által jegyzett "a megrendelő BKK-val közösen, a kollégáink komoly erőfeszítései mellett jött létre az online értékesítési rendszer. Vitathatatlan, hogy a rendszer bizonyos komponenseinél már léteznek fejlettebb, korszerűbb megoldások."

Ennél talán csak egy erősebb gondolatszálat találni a szövegben, méghozzá a 18 éves, meghurcolt hibabejelentővel kapcsolatban: "személy szerint engem is megérint a fiatalember esete, de szeretném kiemelni, hogy számunkra, az adott körülmények között nem volt más lehetőség, minthogy feljelentést tegyünk ismeretlen tettes ellen (a fiatalember nem felénk jelzett). A feljelentést követően és a továbbiakban is, valamennyi érintett félre vonatkozó tisztázó információt és adatot a hatóságok rendelkezésére bocsátunk. A T-Systems Magyarország vezetőjeként, amennyiben bebizonyosodik etikus magatartása, szeretném felajánlani a jövőbeni együttműködés lehetőségét számára, ha Ő erre nyitott."

Félreértés ne essék, nem egyértelmű állásajánlat ez, az együttműködés része lehet például egy új reklámkampány forgatásán történő szereplés... mindenesetre érdekes fordulat, hiszen a bérlet árát átíró fiatalnak mindössze annyi volt a dolga, hogy észrevegye a POST küldött árat, ez nem igényelt igazán mély szakmai ismereteket. Ezt egyébként ő maga is elmondta, pontosabban úgy fogalmazott, hogy nem tartja magát hackernek.

Eközben a BKK-s vezérigazgató, Dr. Dabóczi Kálmán is kiadott egy közleményt, amelyben olyan vádakkal szemben védekezik, melyek nem hangzottak el, és elnézést kér azoktól az utasoktól, akiknek kényelmetlenséget, nehézséget okozott a BKK. A péntek hajnalban rabosított vidéki fiatalról említést sem tesz. Felelősséget csak annyiban vállalt, hogy sajnálatát fefjezte ki a BKK online értékesíési rendszerének bevezetése kapcsán amiatt, hogy az "problémákkal terhelt".

Mindkét közleményben megjelenik viszont Tarlós István főpolgármester, aki átfogó vizsgálatot rendelt el az ügyben, méghozzá Dabóczitól, aki fel is szólította a T-Systems vezérigazgatóját az információk összegyűjtésére és a jelentés elkészítésére. Arról egyik sem szól, hogy visszavonták-e a feljelentést a Budapesttől 300 km-re lakó, hibára figyelmeztető fiatallal szemben. A Facebookon az Occupy Oktogon szimpátiatüntetést szervez hétfőre a srác meghurcolása miatt.

Azóta történt

Előzmények