Hirdetés

A kereső, amelyik megtörheti a Google egyeduralmát

A keresőpiacot gyakorlatilag teljes mértékben uraló Google-nak szinte sehol nincs vetélytársa – mondhatnánk, ha nem létezne az kínai piacról látványosan kivonuló amerikai cégnek máig legyőzetlen konkurenciája a világ legnépesebb államában, a Baidu (magyarosan: Pajtu). A kínai cégen kívül szinte mindenütt a guglizás az általános, kivétel alig akad: néhány ázsiai ország, ahol hagyományosan az egykor legendás, de ma már végnapjait élő Yahoo! még mindig népszerű, Oroszország, ahol a mostanában amerikai befektetésekkel felvértezett, tőkeerős Jandeksz előtt még akár nagy globális karrier is állhat, illetve a kedvelt cseh kereső, a Seznam helyi sikerével nem tudott még megküzdeni a Google.

A mind népessége, mind sajátos társadalmi és gazdasági berendezkedése miatt különleges Kínában a helyi keresőt kiváló helyzetbe hozták az ottani törvények, de emellett komoly fejlesztőmunka is áll a háttérben, így a rohamosan táguló kínai netes piacon a Baidu mind nagyobbra nő. Bizonyítják ezt a negyedévről negyedévre egyre nagyobb bevételt tükröző pénzügyi jelentések is. A 2011-es év harmadik üzleti negyedévéről szóló friss kimutatás szerint a Baidu eredményei még az egyébként komoly növekedést váró Wall Street-i elemzőket is meglepték: a kínai társaság nettó eredménye 85 százalékkal emelkedett, és elérte a 295 millió dollárt, a bevétele is hasonló arányban nőtt, közel 655 millió dollárnyi jüant kasszíroztak. Ez a rakétaszerű emelkedés természetesen annak köszönhető, hogy a Kínát csak viszonylag mérsékelten érintő világgazdasági válság közepette a cégek radikális mértékben növelték hirdetési kiadásaikat, mind mennyiségben, mind minőségben, többet és drágább formákban reklámoztak.

De ami még fontosabb, a klasszikus kapitalista, a Google-éhoz hasonló utat bejáró kínai keresőcég kilátásai továbbra is kedvezőek, nem várható még a növekedés mérséklődése sem. A Baidu a növekvő bevételeket terjeszkedésre használja fel: megújították a honlapjukat, befektettek egy utazási információkat kínáló cégbe, egyre több nyelven teszik hozzáférhetővé a szolgáltatást, bevezették az okostelefonra optimalizált verziót, a mobilpiacon sorra kötik a megállapodásokat, hogy a Baidu és csatolt szolgáltatásai legyenek alapértelmezettek a netképes készülékeken.

Ha azt vesszük alapul, hogy Kínában az internetpenetráció jelenleg 30 százalékos, de már ezzel is a legnagyobbak a világon (több mint 450 millió felhasználó), akkor nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsük: a Baidu még sokkal nagyobb is lesz, és azt még nem tudni, hogy az erről a hatalmas piacról megszerzett tőkével milyen fejlesztésekbe, milyen terjeszkedésbe vágnak majd bele.

Azóta történt

Előzmények