Az LCD tv lenyomta a képcsövest

Európában az idei harmadik negyedév volt az első, amikor több LCD televízió fogyott, mint hagyományos, katódsugárcsöves (CRT) modell – derül ki a DisplaySearch piackutató jelentéséből. A júliustól október végéig tartó három hónapos időszakban világszerte 99 százalékkal több LCD tv-t adtak el – összesen 10,8 millió darabot –, mint egy évvel korábban.

A jelentés kiemeli, hogy az digitális-analóg szerepcsere hamarabb megy végbe, mint várták. Ennek részben a lapos televíziók árának gyors csökkenése, részben pedig az ezek kizárólagos territóriumának számító nagy felbontású (HDTV) szolgáltatások iránti élénk érdeklődés az oka. Észak-Amerikában várhatóan a negyedik negyedévben lépik le először az LCD-k a CRT készülékeket.

A lapos tévék között is erősödik az LCD a plazma kárára: az utóbbiak forgalma egyedül Észak-Amerikában nőtt nagyobb mértékben, mint az előbbieké (38, illetve 35 százalék), minden más régióban fordított volt a helyzet. Bár az LCD tévék hagyományosan kisebb képátlóval rendelkeznek, a gyártók folyamatosan fejlesztenek. Ma már a 100 centiméteres képátlójú készülék piacán is megjelentek a folyadékkristályos elven működő modellek, melyek jövőre tovább nőnek. A plazmatévégyártók közben az árak csökkentésével igyekeznek megőrizni versenyképességüket.

A harmadik negyedévben a Samsung volt a legnagyobb tévégyártó. A dél-korai vállalat a világszerte értékesített készülékek 11,2 százalékát, rivális földije, az LG pedig 9,9 százalékát szállította le. Közéjük ékelődik a Sony 10,3 százalékos részesedéssel.

A jelentésből az is kiderül, hogy a tévék kiskereskedelmi ára egy év alatt 25 százalékkal emelkedett, ami szintén a lapos képernyők növekvő népszerűségének tudható be. Ráadásul – miközben ezek árai folyamatosan csökkennek – az LCD-kre és a plazmákra átlagosan mégis többet költenek a vásárlók, mivel nagyobb képátlójú készüléket vesznek, mint korábban.

Azóta történt

Előzmények