Az IBM lépett, ki a következő?

Paál Péter
Paál Péter

Néhány éve egyre lassuló növekedéssel kell számolniuk a személyi számítógépek gyártóinak. Az IDC év eleji adatai szerint a 2004-es és a 2005-ös évre 10,2, illetve 11,4 százalékos éves növekedést várnak a leszállított pc-k mennyiségében, miközben a forgalom értéke körülbelül öt százalékkal fogja felülmúlni az előző évit. A piackutató cég szerint azonban 2008-ra a volumen növekedése évi nyolc, az összértéké pedig három százalékra fog lelassulni.

A közelmúltban hozta nyilvánosságra a Gartner piackutató előrejelzését, amely a pc-piac konszolidációját jövendölte. A Gartner úgy vélte, az elkövetkező évek során több jelentős pc-gyártó is el fog tűnni a piacról, mivel a növekedés lassul, és sokan nem fogják bírni az árversenyt. A piackutató vállalat elemzője felvetette, hogy a HP vagy az IBM a jövőben esetleg önálló vállalattá szervezi vagy eladja pc-gyártó részlegét; akkor az IBM nem volt hajlandó kommentálni, hogy ilyen lépésre készülne.

Ezek után nem is hatott bombaként a december eleji bejelentés, hogy a kínai Lenovo megvásárolja az IBM személyi számítógép divízióját és ezzel egy, a világ minden piacát elérő, vezető pc-gyártó vállalkozást hoz létre. "Az IBM közös vállalatot hozott létre a kínai céggel. Bizonyos értelemben az IBM-től elkerül a pc-üzletág, de határozottan ki kell jelenteni, hogy egy új, multinacionális, a tőzsdére is bevezetett társaság alakul New York-i központtal, amelyben az IBM-nek jelentős, 18,9, a kínai cégnek 45 százalék a részesedése, a maradék 36 százalék nyilvános részvény" – árnyalta a felvásárlás körülményeit Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója. A tranzakció lezárása után az új Lenovo lesz a vállalatok piacvezető notebook-szállítója, irányítja a kutatás-fejlesztési munkát és szélesebb választékot biztosít az ügyfelek számára. Úgy gondoljuk– tette hozzá Paál –, hogy tulajdonosként még hatékonyabban fog a Lenovo termelni, mint idáig, s ebből szép hasznot húzhatunk.

A The New York Times szerint az IBM szándéka nem egyszerűen a pc-üzletág eladása volt, hanem technológiája, marketingereje és elosztórendszere hozzáadásával globális vállalatot akar létrehozni. Az IBM stratégiai kapcsolatot épít a Lenovóval és Kínával úgy, hogy egy modern, nemzetközi vállalatot indít el.

A magyarországi vezér szerint az elemzők mellett házon belül is többen felvetették korábban, hogy az IBM-nek meg kellene válnia a pc-üzletágtól, vagy ki kellene szerveznie. Másik oldalról sokan ragaszkodtak hozzá, mivel az ügyfelek igénylik a vállalattól ezeket a termékeket.

A piac azonban nem támasztotta alá az utóbbi várakozásokat. A cég részesedése 5-6 százalékra csökkent a pc-piacon, miközben a két legnagyobb gyártó, a Dell és a HP is 16 százalék körüli részesedéssel uralja a piacot.

"A személyi számítógép mára konvencionális elektronikai cikké vált, ezért azok a gyártók lettek a vezetői ennek a piacnak, amelyek a pc-ket nagy tömegben tudják előállítani, megfelelő minőségben. Az IBM mindig a tökéletes termékek előállítására törekedett, ezért hátrébb került a gyártási volumen tekintetében" – mutatott rá az üzletág eladásának egyik okára Paál. Véleménye szerint az üzlettel mindenki jól fog járni. A Lenovo egy szerződés alapján legalább öt évig használhatja az IBM márkanevet, amely 51 milliárd dollárt ér, a közös vállalat hatékonyabban fogja előállítani a számítógépeket, és nyitnak a fogyasztói piac, a kiskereskedelmi hálózatok felé is, ahol a vállalati ügyfelekre koncentráló IBM eddig nem volt jelen.

"Európában még nincs Lenovo, feltehetően az IBM európai pc-divíziójának vezetése alapítja majd meg a képviseletet. A magyarországi képviselthez fognak tartozni azok a kollégák, akik most is viszik a divízió helyi ügyeit, tehát ügyfeleinket továbbra is a bizalmukat már elnyert munkatársak szolgálják majd ki" – jelentette ki Paál. A vezérigazgató a NAPI Gazdaságnak elmondta, nem engedik el a pc-forgalmazással foglalkozó partnereik kezét sem, a szerződések, kötelezettségvállalások jogfolytonosak maradnak. Ráadásul a Lenovo számára továbbra is az IBM Global Services biztosítja a garanciális szolgáltatásokat.

Piaci elemzők szerint az IBM-részvény árfolyama a jobb árrésszerkezetnek és a valamivel gyorsabb forgalombővülésnek köszönhetően várhatóan növekedésnek indul. Bárhogy lesz is, a Gartner szerint azzal, hogy a Lenovo megvásárolta az IBM személyi számítógép üzletágát, rendkívüli nyomás nehezedik majd a versenytársakra, s az elemzők többsége egyetért abban, hogy a megállapodás mind a Lenovo, mind az IBM számára előnyös lesz.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények