Átalakítja a távközlést az internetes telefonálás

A lelkesebbek szerint a vezetékes távközlési szolgáltatás kimúlásához, de a józanabbak szerint is annak alapos átalakulásához fog vezetni az internetes telefonálás terjedése. Bár az interneten keresztüli hangtovábbítási protokoll (VoIP) már tíz éve létezik, a technológia mára érett be annyira, hogy elfogadható hangminőséget nyújtson. Legfőbb előnye az, hogy a felhasználóknak - akárcsak az e-mailezésnél - csak a hálózathoz való hozzáférésért kell fizetniük, az egyes hívásokért külön már nem. Niklas Zennstrom, az internetes hívásokhoz ingyenes szoftvereket kínáló londoni Skype cég vezérigazgatója - egyben a KaZaa fájlcserélő rendszer egyik alapítója - úgy véli, a VoIP-alapú telefonálás idővel ugyanúgy ki fogja szorítani a hagyományosat, mint az e-mail a telefaxot.

A Skype (ingyenesen letölthető) szoftverét a tavaly szeptemberi megjelenés óta több mint 6,5 milliószor töltötték le, jóllehet az csak olyan hívásokat tesz lehetővé, amelyek két - mikrofonnal és hangszóróval felszerelt - számítógép közt zajlanak. Vannak azonban fejlettebb megoldások is, melyekkel az interneten keresztül bármely vezetékes vagy mobiltelefonszámot fel lehet hívni. Észak-Amerikában ilyen szolgáltatást kínálnak a Vonage és a 8x8 cégek: az ár havonta 20 és 35 dollár között mozog, s ezért korlátlanul lehet telefonálni. Bár az internetes hívásokhoz szükséges hardver még elég drága, elemzők szerint a technológia rohamosan terjedni fog, különösen mivel Európában, Amerikában és Kelet-Ázsiában egyre bővülnek a fix havi költségű széles sávú hálózatok. Ez a váltás a távközlési társaságoknál drasztikusan visszavetheti a vezetékes szolgáltatás bevételeit, s arra kényszerítheti őket, hogy visszaintegrálják magukba internetes leánycégeiket.

Azóta történt

Előzmények