2019. február 20., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Telekom rovat

Új kommunikációs műholdat kapott Kelet-Európa

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: IT café

Az Astra 5B-t pénteken lőtték fel, április harmadikán foglalja el helyét a 31,5 fokos orbitális pozíción. Ezzel lényegesen javul majd a térség lefedettsége.

Hirdetés

Az Ariane 5 ECA hordozórakéta (az Európai Űrügynökség bázisáról, Francia Guyanából) sikeresen földkörüli pályára állította az ASTRA 5B műholdat, ami április harmadikára a keleti 31,5 fokos orbitális pozícióban geoszinkron pályára kerülve megkezdi működését, és a kelet-európai, illetve az Oroszország és egykori Szovjetunió területi lefedettségét javítja majd jelentősen. A 24 órával eltolt kilövésen a SES S.A. Astra 5B-je mellett az Amazonas 4A műhold is a fedélzeten tartózkodott, és hamarosan munkába áll a nyugati 61 fokos pozícióban.

Számunkra az Astra 5B az érdekesebb, hiszen ez teljesít majd felettünk szolgálatot. A jól bevált Eurostar E3000-es platformra épül, a SES először még 14 éve, 2000-ben, az Astra 2B alapjaként használt Eurostar platformot. Az Astra 5B-t így tehát a francia Airbus Defence and Space Systems építette meg. A műhold 40 darab Ku-sávos (ezek teszik lehetővé a nagyfelbontású tv-adások közvetítését) és 6 Ka-sávos transzponderrel (ezt a sávot főleg térképészeti célokra használják általában) rendelkezik, illetve megtalálható még rajta egy L-sávos jeladó is, ez az Európai Űrügynökség által működtetett EGNOS programban vesz részt, ezzel a szatellit által lefedett térségben a GPS alapú navigáció pontossága is javul. Persze áttörést majd az jelenthet, ha a rendszert összekötik a Galileo rendszerrel, erre 2014 végén kerülhet sor leghamarabb. Addig főleg a légi irányítás, illetve a katonai felderítés profitálhat belőle. De az EGNOS már 2011-ben megkapta a megfelelő minősítéseket, így akár életvédelmi célokra is használható. Érdekesség, hogy a rendszer 2005-ben már alkalmas volt a Tour de France versenyzőinek nyomkövetésére. Eddig 5 EGNOS műhold teljesített szolgálatot, ebből egy volt a SES üzemeltetésében, ez a szám az Astra 5B-vel hatra nőtt.


(forrás: ESA) [+]

Az Astra 5B a SES nyolcadik Eurostar műholdja. A vállalatnak (ezzel együtt) 56 műholdból álló flottája van, 6200 digitális TV csatornát, ezen belül 1800-at HD minőségben juttat el összesen 276 millió háztartásba, idén már második alkalommal küld újabb szatellitet geoszinkron pályára. A világ egyik legnagyobb telekommunikációs műholdakat kezelő vállalata, 2012-t 1,83 milliárd eurós bevétellel és 648,8 millió euró profittal zárták.

Az Astra 5B a keleti 31,5 fokos orbitális pozícióját április harmadikán veszi majd fel, a geoszinkron pályán kicsit kevesebb, mint egy nap alatt körbeérve dolgozik majd a tervek szerint legalább 15 éven át. A napelemes szárnyak kinyitásával 40 méteres műhold teljesítménye 13 kW. Elődje, az Astra 1G 1997 decemberében állt szolgálatba, Proton D1 platformon. Ezt még a Boeing Satellite Systems gyártotta, tervezett élettartama az 1G esetében is 15 év volt. Ez még csak 19 Ku-sávos transzponderrel rendelkezett.


[+]

Az Amazonas 4A és az Astra 5B pályára állításáért az Ariane 5 ECA felelt, ez a hordozórakéta egyedülálló módon egy fellövéssel egyszerre két műholdat is képes az űrbe juttatni. A Vulcain 2-es motor a korábbihoz képest 20 százalékkal nagyobb tolóerő kifejtésére képes, ehhez egy új turbópumpát is bevezettek, ez pont húsz százalékkal nagyobb részt biztosít a keverékben a folyékony oxigénnek, lényegesen nagyobb nyomáson. A mérnökök kénytelenek voltak az üzemanyagtartályokat is átalakítani, a folyékony oxigéntartály 16 tonnával hízott, így már 150 tonna állt rendelkezésre az útra, hidrogénből pedig 25 tonna.

A kilövési procedúra és az Airane munkája nem sokáig, összesen nagyjából 50 percig tartott. Ez alatt probléma nélkül megvált először az alsó résztől, aztán egymás után a két műholdtól is. Az eredetileg múlt hét csütörtökre tervezett kilövést az időjárási körülményekre hivatkozva csúsztatták egy nappal későbbre az Európai Űrügynökség bázisán. Az Ariane 5 hordozórakéta egyes részei ejtőernyővel tértek vissza a légtérbe, mások pedig (például a felső szegmens borítóelemei) a megfelelő magasságot elérve leváltak, és az Atlanti-óceán felett semmisültek meg.

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.