Három hét múlva itthon is kapható az iPad 2

Az Apple tegnap bemutatta a tavaly új termékkategóriát és egyben divatot teremtő iPad második generációját. Az új médiatabletet meglepetésre a kaliforniai vállalat betegszabadságon lévő alapító-vezérigazgatója leplezte le, Steve Jobsot a javarészt újságírókból és elemzőkből álló közönség állva tapsolva fogadta. „Régóta dolgoztunk ezen a terméken, nem akartam kihagyni” – válaszolt a lelkes fogadtatásra.

A cégvezető a bevezetőjében azt mondta: egyetlen termékük sem volt még akkora siker, mint az iPad. A tavaly áprilisban piacra dobott táblagépből 2010 végéig közel 9,5 milliárd dollár értékben 15 millió darabot értékesítettek. Jobs szerint a termék sokkolta a konkurenseket, melyek közül több kénytelen volt kidobni addigi terveit, és „visszaülni a tervezőasztalhoz”. A cégvezető egy övön aluli ütést is bevitt a tavalyi egyetlen valódi iPad-riválist elkészítő Samsungnak: egy, a dél-koreai gyártótól származó idézettel támasztotta alá, hogy a Galaxy Tab mennyire nem kell a vásárlóknak. A dolog szépséghibája, hogy az idézett mondat így sosem hangzott el, ez a változat egy amerikai újságíró félrehallásának köszönhető – ahogy az már hetekkel ezelőtt kiderült.

A forradalom elmaradt

Az iPad 2 meglepetéssel nem szolgált, nagyjából azok az újítások kerültek bele, melyekről a hónapok óta terjedő pletykák szóltak – sőt, azoknál valamivel kevesebb. Nem változott például a kijelző 1024x768 pixeles felbontása, noha e tekintetben sokan vártak valami nagy dobást (konrétan a pixelszám duplázását) a cégtől, és nem került USB-csatlakozó sem a készülékbe, ahogy azt megint sokan szerették volna.


A bemutató teljes hosszúságban

Jóval erősebb processzort kapott viszont a gép: a kétmagos A5 chip a vállalat közleménye szerint az elődje teljesítményének a kétszeresét tudja hozni, a PowerVR-alapú grafikus mag pedig akár a kilencszeresét is. Az 1 GHz-en működő lapka architekturális részleteiről szokás szerint nem árult el semmit a vállalat. A nagyobb teljesítményű chip ellenére az iPad 2 nehezen überelhető akkus üzemideje maradt 10 óra. Újdonság még a giroszkóp, valamint az elő- és hátlapi kamera, melyek közül az előbbi VGA-, az utóbbi pedig 720p felbontású mozgóképek rögzítésére alkalmas – ezeknek köszönhetően az iPaden is elérhető lett a videohívás. A készülék ezenkívül jóval vékonyabb (mindössze 8,8 mm) és valamivel könnyebb is lett (a wifis változat 680 gramm helyett 601 gramm), mint az elődje.

Két opcionális kiegészítőt is bemutatott a géphez az Apple. Az egyik egy HDMI-adapter, mellyel úgy lehet a tablet képét megjeleníti akár 1080p felbontásban egy külső kijelzőn, hogy közben tölteni is lehet a készüléket. A másik pedig a Smart Cover névre keresztelt – mondjuk úgy – univerzális kijelzővédő, amely mágnesek révén tapad az eszközre, és akár támasztékként is használható. A Steve Jobsot láthatóan lenyűgöző, összehajtható védőborítás felhelyezésekor az iPad 2 automatikus sleep módba kapcsol, az eltávolításakor pedig rögtön bekapcsol. Az adapter 39 dollárba, a Smart Cover pedig a választott kiviteltől függően 39-69 dollárba kerül.

Ahogy az elődje, az új iOS 4.3 operációs rendszert futtató iPad 2 is hatféle változatban lesz kapható: mind a csak wifis, mind a wifi- és 3G-vezérlővel is rendelkező modellből van 16, 32 vagy 64 GB-os kiadás – újdonság viszont, hogy fehér színben is válaszható lesz ezek mindegyike. Az Egyesült Államokban már a jövő héten, március 11-től megvásárolható lesz az összes modell, március 25-től pedig újabb 26 országban, köztük Magyarországon is elérhetővé válnak. A termék ára a generációváltást követően nem változik: a legolcsóbb kiszerelés 499 euróba, a legdrágább 829 euróba kerül majd. Az Apple a bemutatóval egy időben ugyanakkor átlagosan 120 euróval csökkentette az első iPad-széria kiskerárát.

Poszt-PC korszak

Noha az iPad 2 a technikai specifikációi alapján nem jobb, mint a most már nagy számban felsorakozó, bár javarészt még mindig nem kapható konkurensek, a szakértők azt mondják: nem is volt szükség újabb forradalomra, az Apple a már meglévő ökoszisztémára építve meg fogja őrizni a vezető szerepét a szegmensben 2011-ben is. Aminek a riválisok biztosan nem örülnek, az a termék változatlan ára. Az elemzők nagyjából úgy becsülik, hogy az idén a cég 30 millió tabletet ad el, mintegy 20 milliárd dollár értékben.

Steve Jobs a bemutató végén visszatért a konkurenciára. Mint mondta: az új táblagép nem PC, hanem egy új típusú eszköz. „E PC utáni készülékeknél fontos, hogy egyszerűbb legyen őket használni, mint a PC-t. A hardvernek, a szoftvernek és az alkalmazásoknak sokkal szorosabban össze kell fonódnia, mint a PC-k esetében” – magyarázta. Szerinte a riválisok hibát követnek el akkor, amikor egy újabb személyi számítógépként képzelik el a tableteket. Ugyanúgy más gyártja az operációs rendszert, más a hardver, ugyanúgy a teljesítményt emelik ki. „A tapasztalatunk azt mutatja, hogy a miénk a helyes megközelítés. Szóval igencsak versenyképesek vagyunk” – mondta.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények