Adobe DPS: lapkiadás tabletre

A példányszámok folyamatos apadásával szembenézni kénytelen nyomtatott sajtó nagy reményeket fűz a tabletekhez: ez az egyik olyan platform, amely képes lehet átmenteni a hagyományos, ám az interneten csak döcögve működő előfizetéses üzleti modellt a digitális korba. Egy táblagépes kiadás elkészítésének időigényesebb és drágább módja egy saját magazinapp kifejlesztése, az olcsóbb és gyorsabb megoldás egy készen vásárolt digitális kiadási keretrendszer használata. Ilyenből már több létezik, és bár e rendszerek szűkebb mozgásteret kínálnak a kiadónak az elképzelései megvalósításához, a tabletes kísérlet egyelőre bizonytalan megtérülése miatt mégis vonzóbbak.

Hirdetés

Az Adobe az Apple iPad bejelentésével egy időben a Wired magazinnal közösen kezdte el egy platformfüggetlen tabletes kiadói rendszer fejlesztését Adobe Digital Publishing Suite néven. A digitális kiadvány egy, az InDesignhoz készített plugin, a Folio Producer tools használatával és a részben felhőalapú keretrendszer segítségével szinte az összes most ismert táblagépre kiadható, értékesíthető.

A keretrendszer segítségével videókat, képgalériákat, linkeket és egyéb interaktív tartalmat ágyazhatunk a magazinba. A rendszer előnye, hogy a tabletes kiadvány elkészítéséhez nem kell egy újabb program használatát megtanulni, hiszen a teljes anyag a lapkiadásban széles körben használt InDesignnal készülhet.

A digitális lap kiadásának két módja van:

  1. Single-folio viewer: egy app egy számot tartalmaz. Ez elsősorban katalógusok vagy ritkán frissülő magazinok, könyvek kiadásához megfelelő.

     

    Előnye:

    • Mivel több app jelenik meg a store-ban, azok egymást reklámozhatják
    • Minden új szám megjelenésével ismét előtérbe kerülhet az app a ranglistákon, ami szintén segíti a kiadvány népszerűsítését

    Hátránya:

    • Nincs mód előfizetésre
    • Ha nagyon hasonlóak a lapszámok, spamkét azonosíthatják az appot, ami az Apple App Store-ban gondokat okozhat
    • Nagyon körülményes az update, mivel jóváhagyás szükséges hozzá.
  2. Multi-folio viewer: egy appon belül érhető el az összes megjelent szám. Ez a megoldás több számból álló kiadványok – például hetente havonta megjelenő folyóiratok, magazinok – kiadására alkalmas.

     

    Előnye:

    • Mivel az appot általában ingyenesen értékesíthetjük, nagy a reklámértéke
    • Appon belüli vásárlással a vásárló azt a számot vásárolja meg, amelyiket szeretné, beleértve az adott esetben olcsóbban kínált archív számokat is
    • Előfizetési lehetőség
    • Push-üzenet küldése új szám megjelenésekor

    Hátránya:

    • Az alkalmazásbolt letöltési ranglistáján csak a megjelenés után várható jó helyezés, mivel ez után már appon belüli vásárlással lehet az új számokat letölteni.

Mind a single, mind a multi app az alábbi funkciókkal rendelkezik (a teljesség igénye nélkül):

  • többnyelvűség (a magyar is támogatott)
  • reklámoldalak megkülönböztetése
  • olvasási (apphasználati) statisztika
  • push-üzenetküldés
  • tartalomjegyzék (fotókkal, címekkel)
  • oldalak áttekintése
  • könyvjelző
  • saját ikonok az alkalmazáshoz
  • saját kezdőképernyő
  • álló és fekvő nézet

A kiadvány publikálásának menete

A számítógépen elkészített InDesign-fájlt a Folio Producer tools segítségével fel kell tölteni az Adobe szerverére – az ehhez szükséges accountot Digital publishing előfizetéssel lehet szerezni, erről alább lesz szó. A feltöltés után a csomaghoz tartozó webes felületen kell befejezni az újság szerkesztését, például itt lehet a címeket beállítani, az oldalak végső sorrendjét meghatározni, stb.

app
Katt a galériához!

Ha a kiadvány elkészült, következhet az app elkészítése, melyre webes felületen van mód. Az egyelőre csak Macen működő program (Viewer Builder) egy varázslóhoz hasonlít. Ebben kiválaszthatjuk, hogy milyen platformra milyen típusú appot szeretnénk készíteni, majd a különböző adatok bekérése után összerakja az alkalmazást. Ezt rögtön tesztelhetjük is egy arra alkalmas készüléken, vagy feltölthetjük kiadásra a store-ba. A szoftverben az összes már elkészített appot kilistázhatjuk és menedzselhetjük, akár módosíthatjuk is őket.

A publikálással rögtön meg is jelenhet a lapszám az alkalmazásboltban, kivéve, ha fizetősként rögzítjük iOS platformon, ilyen esetben ugyanis még szükség van az Apple engedélyére is. Az Androidnál ezzel nem kell számolni.

Előfizetés

A Digital Publishing Suite természetesen nem ingyenes. Egyszer elő kell fizetni a szolgáltatásra, melynek díja havonta körülbelül 100 000 forint. Ezért az összegért a rendszer használatán kívül gold szintű terméktámogatás és technikai segítség jár. A havi díjon felül úgynevezett terjesztési díjat is kell fizetni az Adobe-nak, ez letöltésenként nagyjából 60 forint. A terjesztési díjat a feltöltőkártyákhoz hasonlóan nagyobb csomagokban lehet megvásárolni, itt 25 ezer darabos a minimális feltöltési egység. Ez nem kevés pénz, de kétségtelen tény, hogy a digitális kiadás esetében nem kell költeni nyomdára, a remittenda kezelésére és szállításra.

Alcser Norbert
A Magyar Adobe Felhasználók Egyesületének (HAUG) előadója

  • Kapcsolódó cégek:
  • Adobe

Azóta történt

Előzmények

  • A vártnál kevesebb tablet fogyott

    Az első negyedévben 28 százalékos volt a visszaesés, de inkább ellátási problémák, mint a kereslet lankadása miatt.

  • Elindult a világ első tabletnapilapja

    Meglepetéssel nem szolgált, viszont néhány megválaszolatlan kérdést hagyott maga után a The Daily tegnapi bemutatója. Először csak iPaden jelenik meg az újság.