Hirdetés

Sokan váltanának a saját autóról a bérelhető önvezetőre

Egy felmérés szerint a felhasználói igények alapján is az látható, hogy hatalmas változások várhatóak a következő évtizedekben.

Sok gépkocsi-tulajdonos kész lenne lemondani a saját autóról, ha önvezető mobilitási megoldást (pl. önvezető buszt vagy taxit) használhatna, így a gépkocsigyártóknak számolni kell ezzel a jövőbeli trenddel – derül ki az Accenture legfrissebb jelentéséből.

A „Mobility Services: The Customer Perspective” című jelentés azt vizsgálja, hogy a gépkocsigyártóknak milyen jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a mobilitási szolgáltatások terjedése miatt. A felmérésben 7000 egyesült államokbeli, európai és kínai fogyasztó vett részt, akiknek 85%-a gépkocsi-tulajdonos. A mobilitási szolgáltatások piacán az önvezető gépjármű-technológiák folyamatos fejlődéséből adódó várható exponenciális növekedés alapján az Accenture arra számít, hogy a mobilitási szolgáltatásokból származó árbevétel 2030-ra globálisan elérheti a 1200 milliárd eurót.

Fontos megállapítás, hogy bár a gépkocsi-tulajdonosok 96%-a úgy véli, valószínűleg a jövőben is lesz saját autója, közel fele (48%) kész lenne erről lemondani abban az esetben, ha elérhetőek lennének alternatív önvezető mobilitási megoldások.

Érdekes módon a prémium márkájú gépkocsik tulajdonosai nagyobb hajlandóságot mutatnak a saját autóról való lemondásról, mint a nem prémium márkájú autótulajdonosok. Kínában a prémium márkájú gépkocsik tulajdonosai kétszer nagyobb valószínűséggel vennék fontolóra a saját autóról való lemondást, mint egyesült államokbeli társaik (78% és 39%), míg az európai autósok 55%-os aránnyal Kína és az USA között foglalnak helyet.

„Mivel az átállás elkerülhetetlennek tűnik, könnyen előfordulhat, hogy a megfelelő ajánlatokkal rendelkező, új mobilitási szolgáltatók elhódíthatják a hagyományos gépkocsigyártók ügyfeleit” – mutatott rá Axel Schmidt, az Accenture mobilitási ágazatának globális vezetője. „A hagyományos gépkocsigyártóknak át kell gondolniuk a saját autó kérdését és a különféle alternatívákat, tehát egy sima autógyártó helyett a mobilitási szolgáltatások közvetítőivé válhatnak. A Kínában tapasztalható önvezető mobilitási megoldások iránti különösen nagy érdeklődés miatt, ezt a szolgáltatási modellt a kínai piacon lenne érdemes tesztelni az európai és az amerikai bevezetés előtt.”

Veszélyben a márkaérték

A jelentés másik fontos megállapítása: a gépkocsi márkája veszít fontosságából. Amikor arra kérték a felmérés résztvevőit, hogy állítsanak fontossági sorrendbe több mint 12 gépkocsi-vásárlási és gépkocsi-megosztási szempontot (pl. ár, sebesség, rugalmasság, kényelem, környezetterhelés, márka és privát tér), a gépkocsi-vásárlásnál hatodik, gépkocsi-megosztás esetén pedig a tizedik helyre sorolták magát a márkát.

Élénk az érdeklődés a kiegészítő (utazást kísérő) szolgáltatások iránt

A felmérés eredményei szerint nagy az érdeklődés az önvezető járművek használata során felmerülő kiegészítő szolgáltatások (zenei és videóstreaming, wellness – pl. masszázsülések –, vendéglátási és hotelszolgáltatások) iránt. Az összes válaszadó 89%-a és a 18-37 éves korosztály 97%-a volt nyitott az ilyen jellegű szolgáltatásokra, bár a jelentés ezen a téren nagy eltérést mutatott a különböző földrajzi térségek között: pl. a kínaiak körében jóval népszerűbbek voltak az ilyen jellegű szolgáltatások.

Az önvezető járművek használatának lehetőségei a nagyvárosokon kívül

A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók közel fele (45%) szívesen költözne máshova, ha az önvezető járművekkel megoldható lenne a napi ingázás. Erre is Kínában van a legnagyobb hajlandóság (55%) – Európában 42%, az USA-ban pedig 37% volt a költözést választók aránya.

A megkérdezettek egyharmada (34%) szívesen költözne külvárosba vagy vidékre az önvezető járművek megjelenése után. Míg a legtöbb autógyártó a városi övezetekre összpontosítja az önvezető szolgáltatások bevezetését, a jelentés szerint érdemes lenne ezt a külvárosi és vidéki területekre is kiterjeszteni. A városi, prémium ügyfelek több mint egyharmada (37%) nyilatkozott úgy, hogy akár kijjebb is költözne, ha önvezető járműveket vehetne igénybe a napi utazásokhoz.

Módszertan

Az önvezető mobilitási szolgáltatások és önvezető járművek terjedésével a gépkocsigyártóknál jelentkező főbb kihívásokat azonosítani kívánó felmérésben az Accenture 7000 tizennyolc évesnél idősebb ügyfelet kérdezett meg Kínában, Európában és az Egyesült Államokban (kétezret Kínában, ezret-ezret pedig Franciaországban, Németországban, Olaszországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban). A válaszadók mintegy 85%-a rendelkezett saját gépkocsival. Az online felmérésre 2018. decembere és 2019. januárja között került sor.

  • Kapcsolódó cégek:

Előzmények